Høringssvar

10. november 2013

Høring om invasive arter – ballastvand

Lovforslag bør i højere grad dokumentere væsentlighed og konsekvenser Forslaget har til hensyn at begrænse skadelige virkninger af international handel, herunder skibsfarts indvirkning på Europas biodiversitet og invasive dyrearter. Danske Havne hæfter sig ved, at der forudses væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser uden at disse kan kvantificeres. Det er selvsagt vanskeligt at forholde sig til disse konsekvenser, […]

7. november 2013

Høring i Partnerskab for Renere Skibsfart

Retningslinjer for miljøincitamenter skal bero på dokumentation I Partnerskab for Renere Skibsfart er to konsulentrapporter blevet diskuteret i forhold til at skabe miljøincitamenter i skibsfarten. Der er blevet udarbejdet rapporter for skibes miljøindekser og reducerede havneafgifter samt offentlige udbud af ø-færger, der i december vil blive præsenteret på en workshop. Danske Havne støtter op omkring […]

7. november 2013

Høring om ny kystfiskerordning

Danske Havne opfordrer til en bredt tænkt kystfiskerordning Danske Havne er engageret i at støtte det lovlige fiskeri, hvor fisken landes i de danske havne. Alle danske fiskerihavne servicerer kystfiskere. Kystfiskeriet benytter mange typer redskaber, bl.a. trawl. Derfor har Danske Havne både i udvalgsarbejdet og overfor fødevareministeren opfordret til en bredt tænkt kystfiskerordning. Læs Danske […]

31. oktober 2013

Forslag til EUs vækstdagsorden 2014-2019

Danske Havnes lovgivningsforslag til EUs vækstdagsorden Erhvervs- og Vækstministeriet vil i forbindelse med valget til Europa-Parlamentet og den nye Europa-Kommission, der tiltræder i efteråret 2014, forsøge at spille nogle danske prioriteter ind på EUs vækstdagsorden. Danske Havne har i den anledning indsendt fem bud på prioriteter med fokus på konkrete lovgivningsinitiativer, som Danske Havne gerne så […]

22. oktober 2013

Nye ansvarsgrænser for mindre skibe

Fornuftigt at hæve ansvarsgrænserne for små skibe. Men ikke, når det gælder vrag Det er fornuftigt, at mindre skibe kan slippe billigere i forsikring, fordi risikoen for meget omfattende skader er mindre end for store skibe. Men også små skibe kan gøre skade. Derfor er det nødvendigt og fornuftigt, at Søfartsstyrelsen vil hæve ansvarsgrænserne, så […]

10. oktober 2013

Forslag til lov om vandplanlægning

Vandplanlægning må ikke slå havnenes planlægning i stykker Det nye koncept for planlægning må ikke slå havnenes planlægning i stykker. Havne har brug for langsigtet og gennemsigtig planlægning, så de kan fortsætte deres aktiviteter og udvikling. Derfor skal staten være opmærksom på de aktiviteter der er ved og på havne. Derfor skal havne inddrages i […]

16. september 2013

Høringssvar om visumreglerne

Danske Havne ønsker fleksible regler for visum til søfolk Danske Havne anerkender Justitsministeriets store arbejde med revisionen af de danske visumregler. Revisionen af visumreglerne er et skridt i den rigtige retning mod en mere smidig håndtering af bl.a. besætningsskift i forbindelse med den maritime handel og søtransport. Helt konkret er det Danske Havnes ønske, at […]

15. september 2013

Forsyningssikkerhedsafgift – afgift på brændsel

En ny forsyningssikkerhedsafgift kan øge grænsehandlen af træpiller, flis og biomasse. Det kan slå et effektivt og fintmasket distributionsnetværk gennem havne ud af kurs. De miljø- og klimamæssige konsekvenser af at omlægge transporten fra sø og korte afstande over land til længere afstande over land bør indgå i de samlede opgørelse over konsekvenser ved forslaget. […]

11. september 2013

Regionalfondsprogrammet for Danmark 2014-2020

Danske Havne noterer, at der i regionalfondsprogrammet bliver lagt vægt på at styrke de generelle vækstvilkår, herunder Vækstplan for Det Blå Danmark. I forlængelse af dette ser Danske Havne gerne, at den maritime sektor eksplicit bliver nævnt i regionalfondsprogrammets prioriteringsakser. Danske Havne har yderligere anbefalet, at der ikke bliver sat en begrænsning på antallet af […]

1. september 2013

Høring om broreglement

Påsejlingen af jernbanebroen over Limfjorden i marts 2011 medførte skærpet lodspligt mv. Nu har myndighederne undersøgt det hele grundigt, og en væsentlig årsag var kommunikationen eller mangel på samme mellem skib og bro. Det skal der blandt andet tages højde for ved udstedelse af et nyt broreglement. Danske Havne har haft et udkast i høring. […]

Forrige
1
…
15 16 17 18 19
Næste

Footer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.

Tjek din indbakke eller spam mappe for at bekræfte din tilmelding.

LinkedIn Twitter

© 2022 Danske Havne.
CVR: 14582428

  • English