De Danske Erhvervshavne er aktive og har det godt

Port of Frederikshavn

7. august 2020 - Reading time 1 min

Jeg glæder mig over, at DR har valgt at lave en TV-udsendelse: ”Da Danmark blev flettet sammen” om dansk transporthistorie. Og første afsnit om kanaler og havne, der blev bragt den 6. august har mange fine og interessante vinkler.
Men – som direktør for brancheforeningen Danske Havne – må jeg tage afstand fra slutbemærkningen om, at ”havnene som aktive erhvervshavne, det er i det store hele slut”.
De danske erhvervshavne har det godt, de er i udvikling, og de har en enorm stor betydning for den danske samfundsøkonomi og er en stor og vigtig del af det samlede logistik- og transportsystem.
Lad mig understrege min pointe med følgende fakta:

  • Der er årligt over 100.000 skibsanløb i de danske havne.
  • Den samlede godsmængde i de danske havne var i 2019 knap 83.000 TEU (1.000 tons).
  • Skibsfart står for 6,9 procent af den samlede godstransport i Danmark.
  • Mere end tre fjerdedele af den danske udenrigshandel sker via danske havne.
  • Der landes fisk i de danske havne for en værdi på knap 4 mia kr. årligt.
  • I 2019 ankom mere end 500 krydstogtsskibe til de danske havne. Det gav mere end 1,1 mio gæster, 2.400 jobs i Danmark og 1,25 mia kr. i indtægt.
  • Et sted mellem 20 og 30 danske havne arbejder med vindenergi på den ene eller anden måde. Ser man alene på Esbjerg, så er 80 procent af kapaciteten i det europæiske havvindmøllenet udskibet herfra.

Jeg glæder mig til at se kommende afsnit i serien.

Footer

Subscribe to our newsletter

Follow the most important news in the Danish port industry.

Check your inbox or spam folder to confirm your registration.

LinkedIn Twitter

2022 Danish Ports.
CVR: 14582428

  • Dansk