Spot på ADP
ADP A/S, der ejer og driver havnene i Fredericia og Nyborg, samt varetager driften af havnen i Middelfart og derudover Taulov Dry Port, har været voldsomt eksponeret den seneste uges tid i de danske medier på grund af nyt domicil, et positivt ryk-ind fra Skattestyrelsen og en ny milliardaftale med A.P. Møller – Mærsk. Direktøren er stadig relativt ny i førersædet, og han ser endnu større muligheder for selskabet i fremtiden.
Rune D. Rasmussen er netop nu midt i nogle af de travleste uger i sit professionelle liv. Han kom til ADP som kommerciel direktør i 2017, og i sommer blev han CEO samme sted. Siden har udviklingen taget yderligere fart, og det store ansvar og de mange opgaver kulminerede foreløbigt i sidste uge, da ADP sammen med PFA på et velbesøgt pressemøde i Fredericia annoncerede et strategisk partnerskab mellem selveste Mærsk og Taulov Dry Port, som skal danne grundlaget for et nyt logistik- og lager-setup til en milliard kroner med central beliggenhed tæt på henholdsvis Fredericia Havn, jernbaneknudepunktet og motorvejsnettet.
Aftaleparterne beskriver selv aftalen som en af de mest innovative aftaler inden for den danske havne- og logistiksektor, og de forklarede fredag på pressemødet, at projektet vil styrke og videreudvikle Taulov Dry Port som et af de førende europæiske transportknudepunkter med adgang til konkurrencedygtige lagerfaciliteter og end-to-end-transportløsninger, der kombinerer skib, jernbane og lastbiler.
Opmærksomheden var overraskende
Der var store forventninger til Rune D. Rasmussen, da han begyndte i jobbet, og det passede fint til hovedpersonen selv, der i dag fortæller, at han glædede sig til at komme i gang:
”Jeg kendte jo virksomheden indgående i forvejen, men det var selvfølgelig en stor udfordring pludselig at skulle stå i spidsen for den. Men det var sjovt og spændende fra dag ét, og et stærkt hold omkring mig har kun gjort det lettere at lede virksomheden videre,” fortæller Rune D. Rasmussen nu, når han ser tilbage på sommeren 2019. Han fortsætter:
”Hvis jeg skal pege på noget, der har overrasket mig, så er handler det ikke om hverken selve virksomheden eller vores forretninger – så vil jeg nævne den fokus og opmærksomhed, der er omkring os. Folk i hele lokalområdet og i regionen og i branchen som sådan er meget interesserede i, hvad vi foretager os, og det gælder fra befolkning til medier. Folk synes simpelthen, det er vigtigt, hvad vi siger og gør, og det har jeg lige skullet vænne mig til.”
Ingen negative overraskelser
Rune D. Rasmussen mener, at der generelt er en meget positiv stemning omkring ADP, men han fremhæver særligt den relativt nye ’dry port-tankegang’ som noget, der stadig er i gang med at bundfælde sig:
”Det er klart, at vores markante fokus på Taulov Dry Port er noget, som folk lige skal forstå og langsomt vænne sig til, men jeg kan allerede mærke, at der sker meget, og at det møder større og større forståelse og anerkendelse,” vurderer direktøren.
Når man hører om de positive overraskelser ved stillingen som CEO, spørger man selvfølgelig også ind til de negative, men det er ikke noget, der har fyldt noget, forsikrer Rune D. Rasmussen:
”Nej, jeg synes ikke, jeg har haft nogle negative overraskelser. Jeg kendte jo som sagt virksomheden fra flere års arbejde, og jeg vidste, hvad jeg gik ind til. Jeg elsker det overordnede arbejde med hele den strategiske retning, og jeg er kun blevet bekræftet i, at den positive stemning omkring ADP, jeg længe har oplevet fra både kunder og leverandører, hænger sammen med en tro på projektet og forretningen.”
Alt er topprofessionelt med Mærsk
De seneste uger har som beskrevet været blandt de travleste i Rune D. Rasmussens professionelle liv, og det kulminerede foreløbigt med pressemødet fredag den 28. februar i det nye domicil, Port House i Kanalbyen i Fredericia, hvor ADP, PFA og Mærsk annoncerede deres nye milliardsamarbejde. Et nyt domicil, hvor Skattestyrelsen i øvrigt i samme uge annoncerede, at de vil rykke ind i med 150 medarbejdere.
”Vi har mildest talt ikke manglet noget at lave den seneste tid. Der har virkelig været knald på, og jeg har især skullet tage stilling til utroligt mange små og mindre ting, der pludselig skulle behandles. Jeg har tidligere oplevet flere andre store sager, men det her har været vildt, og det har selvfølgelig også lagt en ekstra dimension ind over arbejdet, at det er foregået med Mærsk,” forklarer Rune D. Rasmussen om den nye samarbejdspartner. Han uddyber:
”Det er fedt at arbejde med virksomheder i Mærsk-klassen. Alting er topprofessionelt, og alt skal spille til punkt og prikke. Det har ikke bare skullet være ’godt nok’ – det har skullet være sublimt hele vejen rundt. Det har det heldigvis også været, og jeg er sikker på, at jeg ville have fået det at vide, hvis nogen havde oplevet det anderledes,” understreger Rune D. Rasmussen med et smil på læben.
Ny tiårsplan for ADP
Med aftalen mellem Mærsk og PFA, der betyder en markant udvidelse af tørhavnen, bliver Mærsk den foretrukne logistikoperatør i Taulov Dry Port, og de vil på deres kunders vegne drive de kommende lager- og logistikfaciliteter. Placeringen af Mærsks landbaserede transport- og logistikaktiviteter i Taulov Dry Port betyder, at ADP og Mærsk i fællesskab kan henvende sig til danske og internationale kunder med 360-graders fleksible og bæredygtige løsninger inden for logistik, lager, multimodale transportløsninger og havneinfrastruktur.
I Mærsk forklarer Vincent Clerc, CEO for forretningsgrenen Ocean and Logistics, at alle de kunder, som Mærsk fragter containere for, har behov for løsninger ikke blot til vands, men også på land i havnen og videre derfra til et lager:
”Vores ambition er at styrke vores forretning inden for logistik, så vi kan tilbyde vores kunder integrerede end-to-end-løsninger og derved tage en del af kompleksiteten ud af logistikkæden, udtalte Vincent Clerc i pressemeddelelsen fra i fredags.
Hos ADP betyder aftalen, at den eksisterende tiårsplan, som man længe har arbejdet med, nu skal udskiftes med en ny:
”Udviklingen af Taulov Dry Port sker ud fra en tiårsplan, men med Mærsk-samarbejdet kommer udviklingen af tørhavnen til at gå stærkere end forventet. Vi kommer til at revidere vores tiårsplan, hvilket jo kun er positivt,” forklarer Rune D. Rasmussen.
Positiv betydning for hele branchen
Den nye milliardaftale med PFA og Mærsk kommer selvfølgelig til at betyde en del for ADP’s muligheder for at udvikle og udvide forretningerne i området, men beder man Rune D. Rasmussen tage en tur op i helikopteren og se på potentialet i et bredere havneperspektiv, er det også en positiv vurdering, der melder sig:
”Det her er ikke bare fantastisk for os. Det er fantastisk for hele branchen, for jeg tror, det kommer til at have en afgørende betydning for hele den måde, vi tænker multimodal transport i fremtiden. I første omgang er det positivt særligt for Aarhus Havn, der kommer til at stå bedre i forhold til udvidede forretningsmuligheder inden for containergods – men derudover vil det ganske givet også smitte af på vores kolleger i havnene i Esbjerg og Aalborg og sågar Hirtshals, selvom de er langt væk. Vi får større fokus på, hvordan vi i højere grad får banen i spil, og her kan vi alle blive bedre i Danmark. På det punkt er vi mere kolleger end konkurrenter,” siger Rune D. Rasmussen og afslutter:
”Danmark er på mange områder et pionerland, når det kommer til at udvikle nye løsninger, og jeg tror, at det vil smitte af på hele branchen, at vi på denne måde har taget et nyt stort skridt i den rigtige retning.”
ADP har med sine to havne i Fredericia og Nyborg og derudover Taulov Dry Port en central beliggenhed og er vigtige knudepunkter og bindeled mellem Danmark og resten af Europa. I knudepunktet, hvor havn møder motorveje og jernbane, omlader ADP dagligt gods fra hele verden. Med en årlig godsmængde på ca. 7,9 mio. ton hører ADP til blandt Danmarks største havne.