Vækstteamets anbefalinger præsenterer både udfordringer og muligheder
En oplagt mulighed ved Vækstteamets anbefalinger, er udsigten til at få adgang til skibstrafikkens AIS-data, for dermed at kunne skabe nye muligheder og nye kunder for Danmarks største maritime klynge MCCN / Maritime Cluster Copenhagen North! Med over 70 maritime virksomheder som serviceudbydere, ligger MCCN i Nordsjælland. Klyngen kalder sig ’Serviceport DK-North Zealand’, og består af havnene i Hundested, Helsingør og Gilleleje samt Helsingør, Gribskov og Halsnæs kommuner. Hvert år passerer der 32.000 skibe ud og ind gennem Øresund og ca. 17.000 igennem Storebælt – Det er med til at skabe en potentiel ny kundebase for en gruppe af servicehavne. De tre havne har alle deres særlige kompetencer, men samlet, er klyngen i stand til at tilbyde næsten alle former for maritim serviceaktivitet. ”2 ud af 5 af de i alt 49.000 skibe, der årligt passerer gennem Øresund er gengangere.” Det anslår Philip Svane, Project Manager i Helsingør Havne. En af udfordringerne for MCCN klyngen er, at udbrede kendskabet til servicekonceptet hen over den Nordsjællandske kyst og tilbyde kunderne komplementerbare services på alle niveauer. Her identificerer Philip Svane særligt én af anbefalingerne fra Vækstteamet for Det Blå Danmark for at styrke den maritime klynges bestræbelser: ”Adgang til skibenes mest enkle AIS-data er alt afgørende for os for at kunne identificere skibenes redere, ejere og mæglere. Med den viden, er der grundlag for at foretage en målrettet markedsføring af Nordsjælland som en maritim servicestation.” Udfordringer fra Vækstteamet Den maritime klynge i Nordsjælland drager både fordel af at være bokommuner for over 70 maritime virksomheder, men også af, at 2 af de 3 havne er privatejede. ”Privatejede havne har et meget større handlingsrum end offentligt ejede havne.” Udtaler Philip Svane og fortsætter, ”jeg kan aldrig forestille mig, at havnene i den maritime klynge kunne blive til ét offentligt havneselskab. Til det er der for meget handlefrihed som privat selskab, selv om havneloven gælder for alle havne.” Vækstteamet for Det Blå Danmark lægger op til en hel eller delvis privatisering af havnene samt et øget handlerum for havnene. Det afskrækker ikke Philip Svane. ”Det er åbenlyst, at et øget handlerum fra de større havne på Sjælland skaber en udfordring for Nordsjælland som maritim servicestation, men vi må være proaktive i klyngen og tilbyde det de andre ikke har – nemlig en anden form for samarbejde.” Grundlæggende ser Philip Svane flere muligheder end udfordringer som følge af Vækstteamets anbefalinger – også for de mindre havne.