Thulesen Dahl i Transport Today: drop skåltalerne og træk i arbejdstøjet
Dette er en citathistorie. Den oprindelige historie kan læses i oktober-udgaven af Transport Today.
De danske erhvervshavne spiller en helt afgørende rolle i faciliteringen af Danmarks tårnhøje ambitioner på havvindområdet.
Men havnene står over for nogle monumentale udfordringer i den forbindelse, der må og skal løses – tjept. Ellers får havnene svært ved at bidrage med alt, hvad de kan, i den grønne omstilling.
Sådan lyder budskabet fra Port of Aalborgs direktør, Kristian Thulesen Dahl, der efter en lang karriere som toppolitiker i Dansk Folkeparti overtog rorpinden i Limfjords-havnen i sommer.
Udfordringerne vedrører havnenes rammevilkår; for at kunne håndtere og udskibe de stadigt voksende komponenter, der indgår i konstruktionen af havvindmøller, er havnene nødsaget til at investere massivt i deres infrastruktur. Der er tale om gennemgribende forandringer på havnene; større kraner, dyrere fundering af landarealerne, øget dybgang ved kajen og i sejlrenden. Det vil blive så dyrt, at det ikke er realistisk at forlange af havnene, at de skal stå med finansieringen alene, mener Kristian Thulesen Dahl. Staten skal bistå havnene økonomisk, for at det kan hænge sammen – og det hele skal være led i én, samlet national strategi for erhvervshavnenes rolle i vindmølleeventyret.
Havnedirektøren opfordrer sine tidligere kolleger på Christiansborg til at skride til handling med det samme, og få udarbejdet en sådan national strategi – det er ikke kun Danmarks vigtige rolle i den grønne omstilling, men også danske arbejdspladser, der potentielt er på spil, påpeger Thulesen Dahl. For hvis ikke de rette forudsætninger for havnene er på plads, vil havvindmøllerne i stigende grad blive produceret i udlandet, og det må ikke ske, fastslår han.