Supertanker
It’s a Bird…It’s a Plane…It’s…
.…En supertanker. Prøv at forestil dig det største skib, du nogensinde har set. Forestil dig igen, at det nu er dobbelt så stort. Så er vi ved at være oppe i supertanker størrelse.
Havenes mastodonter fragter olie fra A til B, og det kræver plads om bord. God plads. En af de helt store supertankere, Seawise Giant, havde en længde svarende til Empire State Building plus godt og vel to Rundetårne. Alene skibets anker vejede 36 ton, hvilket er det samme som 20 fuldvoksne giraffer.
Nå, det er en ordentlig kleppert vi har med at gøre, men hvad med lasten? Et skib af den størrelse skal vel kunne rumme en seriøs mængde gods, for at det kan løbe rundt? En supertanker som Seawise Giant kunne rumme 4,1 millioner tønder olie. Det er nok til at fylde 653 olympiske swimming pools, og hvis man nogensinde kunne finde tid og kræfter til at stable dem ovenpå hinanden, vil tøndetårnet være højere end verdens højeste bygning, Burj Khalifa i Dubai.
Det vil naturligvis være bedst for kloden og den grønne omstilling, hvis hele verden kunne løbe rundt på vedvarende energi fra i morgen. Så god er verden desværre ikke endnu; der er stadig steder på kloden, hvor brugen af olie er alpha og omega i forhold til at få samfundet til at hænge sammen.
Og skal man endelig bruge olie, så er en supertanker tit vejen frem på grund af stordriftsfordelene. Som skitseret før, er det nærmest kun fantasien der sætter grænserne for supertankernes størrelsesproportioner. De er derfor ofte langt billigere og mere effektive til at transportere olien end for eksempel fragtedes via tog eller lastbil. En pipeline er den mest grønne løsning, men det lader sig jo af gode grunde ikke altid at gøre at bruge en sådan, når olien skal fragtes mellem flere kontinenter. Her er supertankeren ideel.