RoRo
Du ved garanteret, hvad en yoyo, en momo, og måske endda også hvad FOMO er. Men hvad med en RoRo? Nok ikke, vel? Det gør du sporenstregs.
Om ikke andet har du med statsgaranti været afhængig af en RoRo før, hvis du er bilejer, har taget linje 5C til Nørreport, eller har proppet stationcaren med søde sager fra Puttgarden og sejlet hjem til Rødby med Scandlines. En RoRo er nemlig en særlig slags fragtskib eller færge, der besidder en stor rampe, som muliggør rullende fartøjer i at komme om bord og blive fragtet til søs. Rampen er kimen til det noget pudsige navn, der er en forkortelse for roll-on, roll-off.
Det hjuldrevne gods, som fragtes via RoRo, er alt fra personbiler over bybusser til lastbiler, eller sågar jernbanevogne. Idet Danmark aldrig har været hjemsted for nogen nævneværdig bilfremstillings-industri, er vi svært afhængige af at kunne importere vores køretøjer her til lands – og det foregår af gode grunde med skib, når vi bestiller øser fra Suzuki i Japan, Ford i USA eller Land Rover i Storbritannien. Derfor vil de danske landeveje altså være noget nær uigenkendelige, hvis ikke RoRo’er kunne lægge til herhjemme. Det kan de heldigvis i adskillige af vores havne i hele Kongeriget; det være sig både i Esbjerg, Hirtshals, Grenaa, Aarhus, Fredericia, Kalundborg, Køge og København.