Prehn og Lauritzen debatterede havnepolitik i Hirtshals
Lørdag dannede det nye kassevaskeri på Hirtshals Havn rammen om en livlig debat om de danske havnes vilkår og muligheder. Særligt den kommende revision af havneloven kom til debat i panelet og blandt de fremmødte tilhørere, der talte både lokale virksomheder og politikere og almindeligt interesserede borgere.
Det var Hirtshals Havn, der i samarbejde med brancheorganisationen Danske Havne stod bag arrangementet, der blandt andre inkluderede en repræsentant fra både rød og blå blok i Folketinget – nemlig den socialdemokratiske transportordfører Rasmus Prehn og skatteminister Karsten Lauritzen fra Venstre. De to er i øvrigt begge opstillede i Nordjylland og havde da også især fokus på, hvad de danske erhvervshavne bidrager med til den lokale og regionale udvikling.
Ønsker om lige konkurrencevilkår
Fra Danske Havnes side var man især tilfreds med, at debatten i høj grad drejede sig om den kommende revision af havneloven, der i sagens natur er blandt de vigtigste emner for brancheorganisationen:
”Fra havnenes side kører vi på med at byde ind med vores vigtigste pointer i forhold til den nye havnelov. Det handler blandt andet om, at den skal være med til at sikre lige konkurrencevilkår – særligt i forhold til lånemulighederne – for havnene i hele landet. Derudover mener vi, at alle havne uanset organisationsform skal have samme adgang til statsgaranterede lån, og så er vi ikke mindst stærkt optagede af, at de danske havne skal have rammevilkår, så de kan konkurrere med andre havne i særligt EU. Og selvom der ikke kom konkrete løfter fra politikerne, hvilket vi heller ikke havde regnet med, føler vi, at der er stor lydhørhed fra både rød og blå blok, når det kommer til vores fremtid,” siger Tine Kirk Pedersen, der er direktør for Danske Havne.
Ligner bred aftale om havnelov
Politikerne understregede flere gange, at de – uanset farven på det kommende flertal i Folketinget – vil gå efter en bred aftale om havnenes fremtid, og det er noget, som Danske Havne hilser meget velkomment:
”Vi ønsker en havnelov, der sigter mindst ti år frem i tiden, så den kan give mulighed for nye samarbejdsformer mellem offentlige og private aktører, og så hver især kan bidrage med det, de gør bedst. Kun sådan kan vi med forholdsvist små havne klare os i europæisk sammenhæng. Det var også de signaler, vi fik fra både Rasmus Prehn og Karsten Lauritzen, og det tegner godt for det kommende samarbejde,” siger Tine Kirk Pedersen og afslutter.
”Vi er godt i gang med en lang og spændende valgkamp, hvor vores emner absolut også fylder ude i havnebyerne, og vi lover fortsat at byde ind med god og saglig viden om havnenes betydning til alle i det politiske spektrum.”