Port of Rotterdam – Port of the future
Rotterdam Havnen i Rotterdam er med de nye containerterminaler gået ind i fremtiden med fjernstyring, automatisering og robotisering af containeres vej fra skib til kaj og videre ud i landet og resten af Europa. Rotterdam Havn er Europas største havn målt på godsomsætning. Godsomsætningen på 466 mio. ton er over to gange større end Europas anden største havn i Antwerpen, Belgien. Til sammenligning har havnene i Danmark en samlet godsomsætning på 95 mio. ton og ville placere sig som nummer 6 på listen. De nye containerterminaler ligger på Maasvlakte 2 – ’fladen for enden af Maas’ – et genindvundet areal på 20 km2, taget i brug i 2015. De nye containerterminaler automatiserer containeres vej fra skib til oplagring og til videre transport – på en enkelt godsterminal er over 100 robotter med til at effektivisere godstransporten. Rotterdam Havn lægger areal til ikke mindre end 3.000 virksomheder og 175.000 arbejdspladser. Da Maasvlakte 2 skulle etableres blev over 170 aktører hørt. Som følge heraf, er alle lige fra fuglekiggere, windsurfere, badegæster og cyklister blevet tilgodeset i et samlet kompromis. Automatisering af godstransport Automatiseringen af containerfragt er drevet af elektricitet og med ”grøn” energi gøres mere miljørigtig. Med selvkørende robotter, som fragter containere fra kran til oplagring er Rotterdam Havn firstmover inden for automatisering af godstransport. I fremtiden vil automatiseringen på havnen blive koblet sammen med ubemandede skibe og selvkørende lastbiler. Resultatet vil forhåbentlig være en mere effektiv, hurtig og samtidig fleksibel fragt af gods, som vil imødekomme ønsket fra kunder og forbrugere om stadig større hurtighed og fleksibilitet i leveringen af gods og varer. Rotterdam Havn er derfor et studie værd hvis man interesserer sig for hvordan andre havne automatiserer og implementerer ny teknologi. For mere information, kontakt kommunikationskonsulent Jonatan Sandager Hansen Se flere nyheder fra Danske Havne her