Port Executive Seminar – morgendagens havn – kommerciel og grøn
Morgendagens havn bliver grøn og kommerciel. Det var nogle af argumenterne, der kom frem under årets Port Executive Seminar den 8. og 9. oktober 2015. Havnefolk og forskere fra Norge til Nigeria og fra Grønland til Grækenland var mødt op for at blive klogere på havne – den grønne dagsorden for havne, havneforvaltning og styring, offentlig-private partnerskaber og globale forsyningskæder samt nok så interessant, morgendagens havn. Til at gøre os alle klogere under Port Executive Seminaret var gode kræfter fra Port Economics mødt talstærkt op med ”state of the art forskning” på området samt gode oplæg fra CMP’s CEO Johan Röstin og Rederiforeningens transportpolitiske chef Peter Olsen. CBS dannede rammen om seminaret og direktør for CBS Maritime, Henrik Sornn-Friese, var vært. Det var to intense og debatintensive dage, hvor forskning blev mixet med gode og skarpe indlæg fra havnefolk og ledere, der skabte mulighed for rig debat. Fra havnedrift til kommerciel havn Professor Peter W. de Langen udfordrede bl.a. deltagerne med en påstand om, at havnene som udgangspunkt har en noget gammeldags tilgang til havnedrift, og opfordrede havnene til at gå til arbejdet med et mere kommercielt fokus. Med eksempler fra sin research tydeliggjorde han ulemperne ved den traditionelle tilgang som ”havnemyndighed” og eksemplificerede, hvordan han mente, at havnene i stedet burde fokusere på en mere markedsorienteret kommerciel tilgang. Markedshandelsudvikling, større skibe og samlivet mellem by og havn Professor Theo Notteboom, der nu har base i Kina, holdt oplæg om fremtidsscenarier for markedshandelsudvikling og tendenser i det kinesiske marked. Professor Michael Dooms fremhævede fra sin forskning by og havn problematikkerne samt behovet og vigtigheden af at inddrage byen for at sikre, at havnene stadig kan bedrive havnedrift. Professor Thanos Pallis havde fokus på tendenserne inden for krydstogtindustrien, der bl.a. pegede på længere sæsoner, udfordringerne ved større skibe og konsolideringer i krydstogtlinjerne. Professor Pierre Cariou havde seneste research med om containertrafikken og konsekvenserne af de større skibe, hvor argumentet lød, at hvor det primært var de mindre havne, der ville blive påvirket på den nautiske side, ville havne af alle størrelse se konsekvenserne i deres opland. Grøn, men ikke ”hvile på laurbærrene” Professor Henrik Sornn-Friese og lektor René Taudal Poulsen (CBS) præsenterede deres fælles forskning om energieffektivitet i skibsfart og havne og satte i den sammenhæng fokus på, at selvom den maritime industri og havnene i et vist omfang var godt med i forhold til den grønne profil, var der gode grunde til ikke at ”hvile på laurbærerne”. CMP og Rederiforeningen slutter ballet af Sidste oplæg ovenpå to lærerige dage var fra transportpolitisk chef, Peter Olsen, fra Danmarks Rederiforening og CEO Johan Röstin fra Copenhagen Malmö Port, der rundede seminaret af med inspirerende og lærerige oplæg om de praktiske erfaringer og den aktuelle strategi set fra deres respektive poster. Se mere om Port Economics her For mere information. Kontakt Sofie Gravers Jacobsen, Danske Havne, og læs flere nyheder fra Danske Havne her. Kilde: CBS Maritime