Nye regler for maritim sikring fra den 1. januar 2017
Efter fem års kamp er det lykkedes at modernisere de danske regler for maritim sikring – terrorsikring – af havne. Der er stadig ønsker til forbedring, men det er et stort skridt i en fornuftig retning. Næste skridt bliver at se på vejledningerne, så administrationen i havnene bliver endnu lettere. Danske Havne og de øvrige maritime organisationer DI Transport, Rederiforeningen, Danmarks Mari-time og Skibsmæglerforeningen har i over fem år arbejdet tæt sammen med Trafik- og Byggestyrelsen for at evaluere de danske regler om maritim sikring af havne og havnefaciliteter. Der er tale om internationale regler, der er implementeret i EU og derefter i dansk lovgivning. I hvert led er der strammet en smule, så det går ud over den gode fornuft. Nu er der kommet nye regler i form af to bekendtgørelser. Danske Havne vurderer, at dialogen med branchen er styrket, hvilket er et godt grundlag for at inddrage de sikringsansvarlige i arbejdet med at modernisere vejledningerne. Det må blive næste skridt. Særligt bemærker Danske Havne, at der er tale om en mere transparent proces og dialog med styrelsen, herunder en sagsbehandlingsgaranti på tre måneder. Det bliver også muligt at fremsende materiale elektronisk. Derimod havde Danske Havne gerne set, at der også blev udarbejdet retningslinjer for politiet, da de er en væsentlig samarbejdspart for havnene i sikringsarbejdet. De nye bekendtgørelser træder i kraft den 1. januar 2017. De nye bekendtgørelser kan læses her Danske Havnes høringssvar i forbindelse med de nye regler kan læses her For mere information. Kontakt Danske Havne, og læs flere nyheder fra Danske Havne her