Maritim forskning og danske havne på fælles mission i Kina

Danske Havne

24. september 2017 · Læsetid 3 min
Billedtekst: Den danske delegation mødes her med ledelsen af Shanghai Maritime University

Billedtekst: Den danske delegation mødes her med ledelsen af Shanghai Maritime University

  Med ankomsten af det første kinesiske vindmølleskib rundt om Nordøstpassagen til Esbjerg Havn i begyndelsen af september i baggagen besøgte en delegation fra Danske Havne og CBS Maritime Shanghai i sidste uge. Sammen med repræsentanter fra den danske ambassade i Beijing og konsulatet i Shanghai mødtes delegationen med lederne af hhv. verdens største godshavn i Ningbo-Zhoushan med over 900 mio. ton gods årligt og chefen for verdens største containerhavn i Yanshang Deep Water Port, folk fra universitetsverden samt kinesiske operatører med Deep Sea planer for det nordatlantiske og med interesse for en dansk basehavn på 250.000 kvm. inden for de kommende år Man fornemmer hurtigt større forhold end i Europa og en enorm vækst med tocifrede vækstrater, siger direktør i Danske Havne, Bjørn B. Christiansen. Og at der er tale om en enorm beslutningskraft, vidner byggeriet af havnen i Yanshang Deep Water Port om. Havnen er bygget 36 km ude i Hangzhou-bugten og byggetiden har været 2 ½ år. Infrastrukturen udbygges ikke kun i Shanghai og øvrige østkyst, men overalt i Kina er infrastrukturen nøgleordet. Det handler om havne, boliger samt motorveje og højhastighedsbaner, der binder de nye megabyer sammen. På havne-området har kineserne det modsatte problem af de nordeuropæiske havne, og det er konstant underskudskapacitet, siger Bjørn B. Christiansen. Men ellers er der mange fællestræk bl.a. problemstillingerne på bl.a. miljøområdet. Affalds- og spildevandshåndtering, LNG og landstrøm har topfokus på samme måde som i de europæiske havne. At kineserne går all in på det maritime område, kunne vi se på det hele nye campus universitetsområde tæt ved den nye stor-containerhavn i Yanshang. Der var opbygget en helt ny by, hvoraf universitetsområdet havde sit helt eget liv med et topmoderne og nærmest selvforsynende campusområde med boliger til 23.000 studerende. Alliancen mellem de danske havne og CBS maritime tror jeg vil kapitalisere sig inden for kort tid, siger Bjørn B. Christiansen. Han mødtes med universitetets ledelse sammen med de øvrige havnefolk og Henrik Sornn-Friese, der er lektor og leder af CBS Maritime. Planen er igangsætte et udvekslingsforløb mellem universiteterne på det maritime område, og mødet med Shanghai Maritime University har da også efterfølgende ført til konkret dialog med CBS om udveksling af bachelorstuderende og muligt fremtidigt forskningssamarbejde. Delegationen mødtes også med ledelsen i Rainbowfish Technology, der har planer om en nordisk basehavn til at huse fartøjer, der laver Deep Sea undersøgelser og opererer inden for hele det forretningsfelt, der betegnes Ocean Economy, som OECD beskrev sidste sommer i rapporten The Ocean Economy in 2030. Det er vigtigt, at Danmark får del i den udvikling, siger direktøren for Danske Havne. Selskabet har i øjeblikket baser i det indiske ocean og Shanghai, men forventes at udvide aktiviteterne inden for de arktiske og nordatlantiske områder inden for de kommende år. Sker det, tror jeg de danske havne ligger godt til den opgave pga. vores offshore-kompetencer inden for gas, olie og havvind, og vores joint venture med CBS Maritime anser jeg for at være et meget vigtigt element i en evt. beslutning om at placere sig i Danmark. På forskningsområdet konkurrerer vi med Finland, men vi er Second-to-None, når det kommer til offshore-erfaringen, siger Bjørn B. Christiansen. Udover havne, universiteter, operatører mødtes den danske delegation med repræsentanter for den kinesiske pendant til Danske Havne, China Ports and Harbours Association, KLG-ITM Shanghai Logistics, Shanghai Shipping Exchange, Shanghai International Port Group og China Classification Society. Billedtekst: Danske Havnes direktør på broen i simulatoren på Shanghai Maritime University – det bliver nok sidste gang, han styrer et skib. Forsøget gennem kanalen i Shanghai endte i boldværket 

Billedtekst: Selv man er chef for verdens største havn, kan har man blik for de små detaljer. De havde fundet et ”Ø” frem til lejligheden.

Billedtekst: Selv fremviserskærmen er stor i Kina

  For mere information, kontakt direktør i Danske Havne, Bjørn B. Christiansen, på 2537 0364 eller på bbc@danskehavne.dk Se flere nyheder fra Danske Havne her

Footer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.

Tjek din indbakke eller spam mappe for at bekræfte din tilmelding.

LinkedIn Twitter

© 2022 Danske Havne.
CVR: 14582428

  • English