Mærkesag
Vækstfremme i Det Blå Danmark
Danske Havne arbejder på at fremme alle initiativer, der skaber vækst, på et bæredygtigt grundlag, i Det Blå Danmark. Danske Havne vil især gerne fremme initiativer der øger mængden af gods over kaj, samt de tiltag, der kan gøre havnene mere konkurrencedygtige. Det er vigtigt for Danske Havne at vi arbejder målrettet efter at sikre de bedst mulige rammebetingelser for havnen og dens kunder, så de kan drive effektiv virksomhed.
Blandt Danske Havnes indsatser, for at vækstfremme Det Blå Danmark, kan nævnes:
- Igangsatte initiativer for partnerskaber bl.a. for digitalisering af Det blå Danmark
- Samarbejde i arbejdsgrupper for erhvervsfremme i Det Blå Danmark for at opnå en blå national styrkeposition
- Arbejde med bedre vilkår for nærskibsfart – ”short sea shipping”
- Fremme af ”single Window” initiativet og bidrage til forhandlingerne i havnenes brancheorganisation i EU, ESPO.
Havne som vækstcentre
Havnene er en essentiel del af det blå Danmark og er vækstcentre for dansk erhvervsliv.
Danmark er en af verdens største shipping-nationer. Det blå Danmark er udpeget som en af 12 danske såkaldte styrkepositioner af erhvervsfremmebestyrelsen. Det betyder øget politisk fokus på hele den maritime branche, og det giver flere udviklingsmuligheder, hvilket er helt berettiget. Det er i den forbindelse vigtigt at huske, at havnene er en essentiel del af det blå Danmark.
Havnene er med til at skabe mange arbejdspladser i Danmark.
Havnene beskæftiger mere end 60.000 mennesker. I 2022 var der i alt 36.354 personer direkte beskæftigede i det blå Danmark. Tager man også de indirekte beskæftigede med (underleverancer til det blå Danmark) på 27.377 personer giver det i alt 63.240 personer, hvilket svarer til 3 pct. af den samlede beskæftigelse i Danmark. En investering i havnene er derfor også en investering i danske arbejdspladser.
Havnene bidrager til den økonomiske vækst i Danmark.
Det Blå Danmark står for 10,5 % af den samlede produktion og 4,8 % af bruttoværditilvæksten (BVT) i den danske økonomi. Når man medregner de indirekte bidrag via efterspørgsel på varer og tjenester i andre danske sektorer, stiger det samlede bidrag til henholdsvis 11,9 % og 6,1 %. For hver ansat genererer Det Blå Danmark mere end dobbelt så meget BVT som gennemsnittet for andre brancher i dansk økonomi.
I 2021 nåede eksporten fra Det Blå Danmark næsten 365 mia. kr., hvilket svarer til 29,7 % af Danmarks samlede eksport af varer og tjenester – en stigning i forhold til 2020. Inklusiv indirekte eksport udgør andelen 32,9 %, hvilket er en stigning på 5,8 procentpoint fra året før. Eksporten udgjorde i 2021 samlet set 85,7 % af produktionen i Det Blå Danmark, fordelt på 77,5 % direkte eksport og 8,2 % indirekte.
Havnene er helt uundværlige i forhold til import og eksport af gods til og fra Danmark.
Havnene holdt Danmark i gang under Covid-19 krisen og vil også medvirke til at få Danmark ud af krisen. Ser man på andelen af den samlede import i Danmark, så udgør importen via sø – og altså via de danske havne – 76,7 procent.
Danske havne er effektive.
Til trods for at danske havne i en europæisk og international sammenhæng er små, så var de Danske Havne både i 2018 og 2019 nr. 6 på World Economic Forums liste over de mest effektive havne i verden.