Kommentar til regeringens vækstplan for den maritime sektor
·
Læsetid 2 min
Danske Havne bakker op om regeringens mål om at gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter med fokus på digitalisering, attraktive rammevilkår, viden og knowhow samt globalt udsyn og tiltrækningskraft.
Danmark har i dag en solid position i den internationale søfart, i den maritime udstyrsindustri og de tilstødende erhvervsområder inden for bl.a. offshore energi, cirkulær økonomi, krydstogtsturisme og fiskeriet. Det er en position, dansk erhvervsliv har opnået over en årrække. Det er derfor helt afgørende, at vi hele tiden er opmærksomme på, at rammevilkårene både er tidssvarende og konkurrencedygtige, siger formanden for Danske Havne, Ole Ingrisch, i en kommentar til regeringens vækstplan for den maritime sektor. Det gælder fx inden for havvind, hvor det er nødvendigt justere rammevilkårene for specialskibe, så besætningen bliver beskattet under DIS-ordningen. Netop dette område er et rigtig godt eksempel på, at vi løbende har behov for at give den danske lovgivning et servicetjek, lige som montørområdet og skattevilkårene for indregistrering af skibe er afgørende for, om man vælges til eller fra som søfartsnation, siger Ole Ingrisch. Den danske havnelovgivning skal derfor sikre en moderne og effektiv styring af erhvervshavnene, og det er helt centralt for at understøtte den maritime konkurrenceevne og de tilstødende erhvervsområder. Derfor skal vi have en ny havnelovgivning, der forhåbentligt kan skabe et nyt Esbjerg, et nyt Lindø eller et nyt Frederikshavn med fokus på de enorme vækstpotentialer inden for udskiftning og recycling af offshore vind, gas og olie, når der for alvor kommer hul på det 500 mia. kroner store marked for nedtagning og ophugning af udtjente olieboreplatforme og havvindmøller. Vi skal sikre rentable investeringer i havnene og lige konkurrencevilkår mellem havnene både internt i Danmark, men også i forhold til de nordeuropæiske havne. Ellers lander de lukrative opgaver fremover i Hull og Cuxhaven. Særligt den stærke statslige involvering i de nordtyske havne, bekymrer Ole Ingrisch. Formanden for de danske havne opfordrer derfor regeringen til at have dette rette fokus, når havneloven skal revideres i 2018, så vi får gennemført den nødvendige modernisering af erhvervshavnenes styring og ledelse samt sikring af den internationale konkurrencekraft i de danske erhvervshavne. For mere information, kontakt direktør i Danske Havne, Bjørn B. Christiansen, på 2537 0364 eller på bbc@danskehavne.dk Download billede af Danske Havnes formand, Ole Ingrisch her (Foto af MEDVIND/Bent Sørensen). Læs vækstplanen for Det Blå Danmark her. Læs faktaark for vækstplanen her. Se flere nyheder fra danske havne her