Kolding Havn. En ny måde at tænke havn på
Pressemeddelelse – Direktør Gitte Lillelund Bech, Danske Havne, besøger i Kolding Havn Billedet viser bestyrelsesformand Kjeld Kjeldsen og direktør Gitte Lillelund Bech Kolding Havn tog mandag den 17. november 2014 imod direktør og tidligere forsvarsminister Gitte Lillelund Bech, Danske Havne. Bestyrelsesformand Kjeld Kjeldsen og Havnedirektør Claus Holm Christensen bød velkommen og åbnede for dialog om Kolding Havns udviklingsplaner. Her blev talt om havnens nye street-art og graffitivæg, godt naboskab, vækst og krankøb. Ny måde at tænke havn Kolding Havn indledte besøget med at vise havnens nye graffitivæg. ”I Kolding Havn griber vi det at drive havn an på en lidt utraditionel måde”, forklarer havnedirektør, Claus Holm Christensen, og fortsætter ”vi arbejder for, at havnen skal være en aktiv spiller i den kulturelle udvikling i Kolding. Vi har bl.a. lige fået den lokale gruppe af graffiti kunstnere – Kulturlogen til at dekorere en større væg med spændende nyt street-art.” ”Jeg er imponeret over det tætte samarbejde, som Kolding Havn har med byen og borgerne,” udtaler direktør i Danske Havne, Gitte Lillelund Bech, og fortsætter: ”Her er virkelig tale om, at byen vil havnen og ser havnens potentiale og udviklingsmuligheder. Og graffitivæggen er et godt eksempel. Det er en spændende måde at tænke ny indpakning på. Jeg er sikker på, at invitation af naboer og andre interessenter, når der etableres hegn og porte på havnen, har en positiv effekt på den lange bane.” Naboskab fremfor konflikt Hvor støv, støj og møg i flere havne kan give anledning til konflikt især for naboerne til havnen, har Kolding Havn valgt at være proaktiv og tænke godt naboskab. ”Som en bynær havn ønsker vi naturligvis stadig at kunne drive forretning til gavn for den lokale vækst og arbejdspladser. Men samtidig skal vi sikre os, at naboerne ikke generes unødigt. Derfor tænker vi i samarbejde fra start” udtaler Bestyrelsesformand Kjeld Kjeldsen. ”Dels ved, at vi ved alle indkøb har fokus på støv, støj og møg. Det er lige fra udtag til siloer, til nye kraner og maskiner. På den måde arbejder vi også med at synliggøre, at Kolding Havn har en grøn profil, og vores brand ”nøglen til grøn transport” er troværdigt,” forklarer Claus Holm Christensen. ”Derudover har vi valgt at invitere naboerne med i vores udviklingsarbejde. I stedet for at præsentere fuldt færdige ideer for naboerne, inviterer vi som havn naboerne med i processen om at udvikle havnen. Så skaber vi ejerskab og forståelse fra naboerne. Eksempelvis afholder vi sammen med DesignCity, som er en af vores nærmeste naboer, vores andet ”gå-hjem-møde” med kunder og naboer – netop for at sikre os, at vi er fælles om at udvikle Kolding Havn”, afslutter Claus Holm Christensen, der er særdeles tilfreds med dagens besøg fra sin brancheorganisation. Kolding Havn – eksempel til efterfølgelse Gitte Lillelund Bech vil da også tage det gode eksempel, Kolding Havn udviser, med videre: ”Jeg mener, at Kolding Havns måde at tænke kommunikation og samarbejde på, er et eksempel til efterfølgelse. Med rettidig kommunikation – og det at fortælle havnens gode historie – er det muligt at udvikle havnen sammen med byens borgere og virksomheder.”