Interview med Danske Havnes nye direktør, Gitte Lillelund Bech
Interview med Danske Havnes kommende direktør Gitte Lillelund Bech om, hvordan Danske Havnes meget aktive medlemmer har potentialet til at blive en endnu større og magtfuld spiller på transport- og infrastrukturområdet, og visionen om at gå fra at være høringspart til at være samarbejdspartner Tillykke med jobbet som kommende direktør for Danske Havne. Hvad er det ved havne og Danske Havne, du søger? Jeg har altid interesseret mig for infrastruktur og havne siden jeg som 7-årig plaskede rundt i min optimistjolle i Kalundborg Havn. Erhvervshavnene kom for alvor på min radar, da jeg som økonom i COWI i midt 90’erne var med til at analysere statshavnene og mulige barrierer for at kommunalisere disse som input til en arbejdsgruppe under Trafikministeriet. Da jeg senere kom i Folketinget i 1999, blev infrastruktur og havnedrift en del af mit job som medlem af Trafikudvalget og Transportordfører for Venstre. Jeg ser danske havne som en vigtig del af infrastrukturen i Danmark og som en bidragyder til vækst. Hvis havnene ikke har de rette vilkår og muligheder – og fungerer som kundernes forlængede arm – kan havnekunderne ikke vækste. Det vil jeg meget gerne bidrage til, så derfor vil jeg sætte yderligere fokus på kommercialiseringen og vækstmulighederne for danske havne, uanset størrelse. Og så få kortlagt, hvilke mulige barrierer der måtte være, som hindrer væksten – for dem skal vi selvfølgelig arbejde for at få fjernet. Endelig er havne mange steder fulde af liv – erhvervsliv og gods. Det fascinerer mig og har altid fascineret mig at gå tur på molerne og følge med i, hvad der sker: gods der losses og lastes, kraner, skibe og aktivitet på mange niveauer. At få mulighed for at arbejde med dette som direktør for Danske Havne er unikt – og det glæder jeg mig meget til. Har du allerede her godt 2 måneder før du tiltræder en vision for, i hvilken retning Danske Havne skal? Jeg tror, det er vigtigt, at jeg som ny direktør lytter og lærer i den første tid. Danske Havne er en mangeårig organisation med en masse erfaringer og er som brancheorganisation den væsentligste aktør, når det gælder muligheden for at sætte den transportpolitiske dagsorden for havnene i Danmark. Visionen for mig er som udgangspunkt, at Danske Havne er på nethinden hos beslutningstagere, medier og borgere, når det gælder havnenes kommercielle og forretningsmæssige udvikling. Og hvordan visionen i øvrigt skal udmøntes og uddybes har jeg ikke lagt mig fast på – jeg skal bruge den første tid til at få Danske Havne ind under huden. Jeg har dog overvejet, at som brancheorganisation for erhvervshavnene er det af stor betydning, at Danske Havne i forlængelse af sin nuværende strategi bliver endnu mere synlig for derigennem at kunne sikre de rigtige udviklingsmuligheder for erhvervshavnene i skarp konkurrence med udenlandske havne. Jeg mener, at Danske Havne med sine meget aktive medlemmer har potentialet til at blive en endnu større og magtfuld spiller på transport- og infrastrukturområdet. Du har jo erfaring både fra Folketinget og i forhold til deltagelse i EU møder. Har du en umiddelbar vurdering af, hvordan havne placerer sig i debatten? Tages der nok hensyn til Det Blå Danmarks internationale placering og det faktum, at 80 pct. af al vores udenrigshandel kommer gennem havne? Jeg tror, at der er mulighed for at tale med en endnu tungere stemme i debatten om vækst og Det Blå Danmark, både på Christiansborg og i EU. Derfor glæder jeg mig til at repræsentere Danske Havne i netværk i ind- og udland for dermed at sikre, at der tænkes havne, når talen falder på Det Blå Danmark. Det er for mig vigtigt, at det både i Danmark og i EU-sammenhæng indtænkes, at Danske Havnes medlemmer kan spille en endnu større rolle i Danmarks vækst og værdiskabelse hos havnenes kunder, end tilfældet er i dag. Lidt populært sagt skal vi gå fra at være høringspart til at være samarbejdspartner. Hvilken havn besøgte du sidst, og hvad var anledningen? Snekkersten Havn for at spise is – og så Copenhagen-Malmö Port, hvor der var indvielse af den nye krydstogtsterminal. Jeg har tidligere været politisk aktiv i bydelsrådet på Østerbro i København, hvor jeg sad med havneudvikling af Københavns Nordhavn, så derfor var det naturligt at deltage i indvielsen af krydstogtsterminalen.