Indenrigs- og udenrigs færgetransport – flot stigning i 2017
Passagerer, 1000 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2012-2017 | 2016-2017 | |
Indenrigs færgetransport | 9.249 | 9.522 | 9.505 | 9.523 | 9.778 | 10.230 | +10,6 % | +4,6 % | |
Udenrigs færgetransport | 21.928 | 21.801 | 21.925 | 22.233 | 22.200 | 22.009 | +0,4 % | -0,9 % |
I løbet af de seneste 5 år er antallet af passagerer på de nationale ruter steget med knapt 11 pct. Alene fra 2016-2017 kunne der spores en fremgang på 4,6 pct., hvilket svarer til en stigning på omkring 450.000 passagerer. På de internationale ruter er der i perioden 2012-2017 ikke sket lige så markante fremskridt. Over hele perioden er der kun sket en stigning på 0,4 pct., hvilket svarer til knapt 100.000 passagerer. Siden 2015 er det dog kun gået ned ad og alene fra 2016-2017 faldt antallet af passagerer med 191.000 (0,9 pct.) Dette skyldes især et fald i antallet af passagerer på ruten Helsingør-Helsingborg. Således ses der altså en fremdrift i dansk færgefart, der i høj grad er præget af et boom i den indenlandske færgefart. Billettilskuddet til de danske øer, der blev indført i efteråret 2016 og udvidet i 2017 har vist dets effekt. Færgernes betydning for den danske infrastruktur er altså i høj grad voksende. Mængden af gods transporteret med færgeruterne til og i Danmark, steg alene med 7 pct. fra 2016 til 2017 og er siden 2015 steget med hele 15 pct. Det gavner de danske havne og det danske samfund. Når færgerne transporterer godset aflaster det vejnettet, mindsker trængslen på vejene, reducerer risikoen for ulykker og er bedre for det grønne CO2 regnskab. Sidst opdateret 15. maj 2018. Næste opdatering fra Danmarks Statistik vil være 23. maj 2019. Kilde: Danmark Statistik, SKIB32 samt SKIB31