Hvorfor ligner Hirtshals og Marseille hinanden
Havnebyerne Hirtshals og Marseille har forbavsende mange lighedspunkter. Det kunne man lære på Aalborg Havns havnekonference, som blev afholdt sammen med Aalborg Universitet Begge havnebyer er bygget op om havnen, og i begge byer har fiskeriet været grundlaget. I begge byer har transporten taget over og havneaktiviteterne er vokset meget. Så meget, at byerne har haft svært ved at følge med. Havnene begynder at vokse fra byerne. Mens havnene får større og større national betydning som transportcentre, mister byen taget, og opnår ikke de ”sidegevinster”, som de mange job i transport og logistik skaber lokalt. Hvad har man så gjort ved den udvikling, og hvad kan man gøre? De spørgsmål behandlede antropolog Mark Vacher, Saxo Instituttet, og p.hd. studerende Ida Lange, AAU, i nogle meget interessante oplæg. I Marseille forfaldt byen, og den velkendte kriminalitet voksede til nærmest gangstervælde. Havnen flyttede ud af byen, og har nu vokset sig til en af Europas største havne. I selve byen har man med store nationale og EU støttemidler gennemført en byomdannelse. Byen er blevet en turistperle, et sted man tager hen og sidder og kigger på Middelhavet og dyre lystbåde. By og havn lever i et fornuftsægteskab, men hver for sig. Det skal ikke ske for Hirtshals by og havn. Det handler Ida Langes oplæg om. Populært beskrevet handler det om at undgå, at Hirtshals by bliver et sted, man kører forbi, og fremme, at Hirtshals by og havn formår at høste ”sidegevinsterne” af havnens hastige udvikling. Dette meget korte referat levner ikke de to oplægsholdere retfærdighed, og det bliver meget spændende at se de løsninger, som Ida Lange når frem til i sin afhandling. Det bliver ikke mindst spændende for flere danske havnebyer, som har samme udviklingstendenser. For mere information. Kontakt Tom Elmer Christensen, Danske Havne. Kilde: Claus Lassen, AAU