Hørringssvar
Forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven
Danske Havne kvitterer for muligheden for at afgive bemærkninger til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven.
Generelle Bemærkninger:
- Danske Havne er enig i, at der er tilfælde, hvor det er fornuftigt at ændre minimumsfristen for høring af offentligheden over miljøkonsekvensrapporter i miljøvurderingsloven, jernbaneloven og lov om offentlige veje fra mindst 8 uger til mindst 30 dage. Her er det vigtigt, at ændringen af minimumsfrister for høring over miljøkonsekvensrapporter også gælder ved genbehandling af projekter på havet og land og ved mindre udvidelser og ændringer af allerede foreslåede/kendte projekter, hvor der har været offentlig høring. Hurtige tilladelser er vigtige for at få den grønne omstilling op i gear.
- Danske Havne er positive overfor lovforslagets mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på tagarealer på erhvervsbygninger mv. Dette følger oprindeligt af Klimaaftale om grøn strøm og varme fra juni 2022, men Danske Havne kan ikke eksplicit se, om denne ret også gælder solceller på erhvervshavnenes tagarealer. Det er vigtigt, at dette er tilfældet, så gode arealer til grøn omstilling ikke står ubenyttede hen.
- Med lovforslaget overføres VVM-kompetencen for flydende solcelleanlæg på havet fra ministeren for grøn trepart til klima-, energi og forsyningsministeren. Udformning og design betyder meget for, hvor meget et sådant anlæg fylder, skygger og påvirker omgivelserne. Derfor kan det fremadrettet være gavnligt at udarbejde en vejledende retningslinje for små anlæg, som kun behøver en screeningsgodkendelse. Små anlæg kan være relevante som supplement til erhvervshavnenes energiforbrug.
- Danske Havne støtter op om, at der bliver bedre muligheder for at opsætte solcelleanlæg på tage med en særskilt ret, der kan beskytte robustheden af investeringen og gøre det mere attraktivt for specialiserede firmaer at designe, optimere og opsætte den type anlæg på erhvervsbygningers tage. Inkl. tagområder i erhvervshavne, hvor ejerforhold mv. kan være miksede, men hvor det kan være en fordel for at få et effektivt projekt, at opsætningen og driften foregår som et samlet projekt.
- Det er en god idé at muliggøre flere finansieringsformer til solcelleanlæg, bl.a. på tagflader. Det bør her være muligt med offentlig-private samarbejder, fx mellem en erhvervshavn og en energivirksomhed.
Konkrete bemærkninger:
- Vedr. § 15. ”Uanset tinglysningslovens § 38 kan der forbeholdes særskilt ret over solcelleanlæg, der etableres på tagarealer på erhvervsbygninger m.v., som er tilsluttet det kollektive elnet”.
- Her bør der tilføjes: Det gælder også samlede projekter, der opsættes på bygninger, som ligger relativt tæt i et erhvervsområde eller erhvervshavneområde, uanset om disse har forskellige ejere eller ligger på forskellige matrikler.
Vedr. fremskyndelsesområder, §1:
- EU’s koncept med ”fremskyndelsesområder” er vigtigt for at realisere en hurtig og effektiv grøn omstilling. Danske Havne lægger vægt på, at den danske implementering bliver smidig og ikke begrænser danske projekters muligheder, i forhold til tilsvarende projekter i andre EU-lande.
- Da konceptet omfatter udpegede områder bl.a. tæt på der, hvor der er ilandføring af stærkstrøm fra havvindmøllerne, må områderne kunne omfatte hele eller dele af et erhvervshavne- område. I de områder må man lettere kunne lave lagringsfaciliteter, og PtX-produktion, da det er en oplagt fysisk placering, ift. den samlede værdikæde.
- Muligheden bør også omfatte områder, hvor der arbejdes med at skabe CO2-modtagefaciliteter i et område, hvor der er/bygges lagringskapacitet tæt på on/offshore. Her er der også brug for den mere fleksible og effektive tilladelsesproces.
Med venlig hilsen,
Camilla Rosenhagen
Danske Havne