Hørringssvar
Danske Havnes Høringssvar vedr. forslag til ændringer til ”Spørgsmål og svar om udledning af visse forurenende stoffer”
Danske Havne kvitterer for muligheden for at afgive høringssvar vedr. forslag til ændringer til vejledningen ”Spørgsmål og svar om udledning af visse forurenende stoffer”.
Danske Havne anerkender Miljøstyrelsens arbejde og indsats for at få etableret en tilstrækkelig pragmatisk og fleksibel tolkning af Vandramme-direktivet, så samfundsnyttige projekter ikke forhindres, forsinkes eller fordyres på en måde, så omkostningerne ikke står mål med miljøgevinsten, særligt i vandområder, hvor vandkvaliteten i forvejen ikke er god.
Det danske samfund står overfor en omfattende omstilling, både når det drejer sig om klimaneutralitet, energiomstilling og naturgenopretning, og det er altafgørende, at der ikke spildes tid og penge på bureaukrati og benspænd uden reelle gevinster. Danske Havne går ud fra, at de foreslåede ændringer skal læses ind i denne kontekst.
Det fremgår af høringsbrevet, at vejledingsbidrag vedr. klapning kommer efterfølgende, og Danske Havne kan her ikke understrege nok, at det haster med at få det sidste vejledningsbidrag med om havneudvidelser og klapning. Det udsendte forslag til vejledning tager primært stilling til, hvordan man skal håndtere opløste stoffer, der udledes via vandløb og åer til havet. Der er behov for en konkret stillingtagen til, hvordan man som ansøger for en havneudvidelse, eller en væsentlig uddybning af sejlrender, hurtigt og håndterbart kan opnå de nødvendige tilladelser til at gennemføre arbejderne.
I regeringens netop udkomne 2030 plan skrives, at man i Danmark, set i lyset af klimastrategien, vil arbejde for at fastholde og udbygge sin styrkeposition som grønt foregangsland på det maritime område. De henviser i den forbindelse til den i juli 2023 besluttede målsætning om klimaneutral global skibsfart i eller omkring 2050, der blev vedtaget af International Maritime Organization.
I kapitel 2 om grøn omstilling fremhæver regeringen EU’s store potentiale for udbygningen af vindenergi, og at der allerede er taget en række skridt på EU-niveau mod at realisere de europæiske planer om en massiv udbygning af vedvarende energi på hav og land. Regeringen vil derfor arbejde for at sikre, at EU’s fulde potentiale for vedvarende energi udnyttes, og at rammerne herfor er de mest optimale. Regeringen skriver ” Når klima- og energireguleringen sker på EU-niveau, sikres en grøn omstilling samtidig med, at danske virksomheder får lige konkurrencevilkår med deres europæiske konkurrenter. Det gør også, at arbejdspladser og udledninger ikke blot flyttes fra Danmark til andre EU-lande, men der i stedet sker en reel, grøn omstilling.”
Hvis ovenstående skal lykkes, kræver det, at erhvervshavnene i Danmark og deres
infrastruktur og virksomheder kan driftes og tilpasses optimalt til at løfte de
mange store opgaver. Dette forudsætter, at havnene inden for en rimelig
tidshorisont kan få de nødvendige tilladelser til både havneudvidelser og
oprensning/vedligehold af sejlrender.
Høringssvaret vedlægges et notat om de særlige problemstillinger i
erhvervshavne. Notatet er er udarbejdet af COWI, på foranledning af konkrete
udfordringer i Århus havn. COWIS notat giver relevante indspil til den
snartkommende vejledning om klapning mv., bl.a. vedrørende forslag til
bagatelgrænser og forslag til højere grænseværdier for bl.a. atracen, der et
eksempel på, hvor de danske krav er meget restriktive i forhold til nyeste viden,
også i Styrelsen, Helcom og Ospar.
Som bilag vedlægges desuden et brev fra Århus Havn, som illustrerer de aktuelle
relaterede problemstillinger i denne havn.
Med venlig hilsen,
Camilla Rosenhagen