Hørringssvar

Danske havnes høringssvar vedr. forslag til ændring af Planloven

21. december 2025

Danske Havne kvitterer for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til ændring af Planloven. Flere af forslagene til ændringer kan have direkte relevans for erhvervshavnene, og deres muligheder for drift og udvikling. 

Danske Havne er helt enige i forslagets ambition om, at det skal være lettere for virksomheder at tilpasse og udvikle deres virksomhed, uden at unødvendige regler spænder ben. Erhvervshavne og havnevirksomheder oplever jævnligt dette, så Danske Havne ser frem til havnerelaterede forbedringer her. 

Generelle bemærkninger 

  • Ved implementering af konkrete forslag til ændringer i den kommunale planlægning, som konsekvens af dette lovforslag, er det vigtigt, at der sker en rettidig inddragelse af relevante og nærtliggende arealforvaltere, især erhvervshavnene. Det kan med fordel fremhæves eksplicit i bemærkningerne til loven, så det står helt tydeligt for de kommunale planlæggere. 
  • Danske Havne forstår ambitionen om, at ændringer i kyst-og strandbeskyttelse skal give nye muligheder, bl.a. i yderområder. De konkrete ændringer skal have som forudsætning for godkendelse, at de kan etableres og driftes, uden at begrænse eksisterende erhvervs- og industriaktiviteter eller disses mulighed for fremtidig vækst og udvikling. 
  • Erhvervshavnene har stor betydning for samfundsøkonomien og den grønne omstilling nu og i fremtiden. Havnearealer indgår derfor nu, som ny eksplicit national interesse i kommuneplanlægningen, og Danske Havne ser frem til, at denne stærkere beskyttelse afspejles fuldt i den kommunale planlægning fremadrettet. 
  • Danske Havne støtter initiativer til øget vækst og nye erhverv i hele landet. Det kan også være i nærheden af erhvervshavne. Yderligere ophævelse af strandbeskyttelseslinjer kan både være en fordel eller en ulempe for en erhvervshavn, så der skal laves analyser og vurderinger inden linjen ophæves. 
  • Danske Havne er positive overfor en decentral udvikling af turismen, da særligt fiskerihavnene og mindre havne kan have faciliteter, hvor erhvervs-/industridelen kan sameksistere udmærket med turisme. Det er dog vigtigt, at indsatser for øget turisme ikke kommer til at begrænse aktiviteter i den øvrige havn. Den lokale havnebestyrelse bør inddrages, så den rette balance findes. 

Bemærkninger til udvalgte delforslag: 

Vedr. forslag om mulighed ophævelse af strandbeskyttelseslinjen på bynære arealer i eller omkring havne 

Det kan i visse tilfælde give god mening at ophæve strandbeskyttelseslinjen på bynære arealer i eller omkring havne. Det kan både erhvervshavnen og byen have glæde af, hvis ophævelsen og den efterfølgende planlægning sker i tæt samarbejde mellem kommunen og havnen og havnens brugere. Dette krav bør fremgå af lovforslaget. 

Vedr. at ministeren for byer og landdistrikter får mulighed for at meddele forsøgstilladelser til turismeprojekter uden en forudgående ansøgningsrunde og efter ændrede kriterier 

Nye sommerhusområder og feriecentre skal placeres så langt væk fra erhvervshavne, at der ikke på et senere tidspunkt kan opstå konflikter ift. erhvervshavnen angående fx støj, lys, lugt eller lignende. Her skal havnens udviklingsplaner inddrages. 

Det nævnes desuden eksplicit i bemærkningerne til lovforslaget, at ”nye sommerhusområder vil skulle placeres uden for områder med særlige landskabsinteresser og naturbeskyttelsesinteresser og må ikke være i strid med væsentlige nationale interesser”. 

Erhvervshavne er nu særskilt udpegede som værende af national interesse. 

Vedr. forslag om øgede muligheder for længere midlertidig anvendelse 

Ved midlertidig anvendelse i byudviklingsområder eller omdannelsesområder på eller tæt ved havne, er det vigtigt, at aktiviteten ikke er støjfølsom. 

Danske Havne er imod forslaget om mulighed for længere midlertidig anvendelse. 15 år er for lang tid, og i løbet af den tid vil havnens og havnevirksomhedernes aktivitet måske være vokset betydeligt, og den midlertidige anvendelse vil udgøre et benspænd for havnens øvrige aktiviteter. 

Vedr. at kommunerne får bedre adgang til at planlægge for byudvikling i kystnærhedszonen foran eksisterende bebyggelse 

Dette kan give god mening i nogle tilfælde. Det er dog afgørende, at en evt. ny byudvikling mod kystlinjen, ikke kommer i konflikt med eller lapper ind over de beskyttelses, og bufferzoner, som der ifølge Planloven skal være rundt om erhvervshavnene. 

Overtrædelse af dette kan betyde, at havnens og virksomhedernes nuværende, og planlagte fremtidige aktiviteter hæmmes, fordyres eller direkte bremses. Dette hensyn gælder ikke kun der, hvor der er specifikke nationale interesser, men generelt for beskyttelse af virksomheder, industri og søfart. 

Forslaget om at fjerne kravet om en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering ved planlægning for anlæg i det åbne land i kystnærhedszonen på 27 små øer, 14 små og mellemstore bro- og landfaste øer og de fem ø-kommuner, der har kommunestatus, kan forhåbentlig give mindre erhvervshavne større manøvrerum til at imødekomme kundernes behov. 

Solcelleanlæg på havneområder og på tag-og bygningsflader på bygninger på havnens areal, skal ikke opleve restriktioner ift. ønsket om at undgå solcelleanlæg i kystnærhedszonen. 

Vedr. skærpede krav til klimatilpasning i den kommunale planlægning 

Danske Havne er helt enige i, at den kommunale planlægning skal være langsigtet og robust, og det derfor er helt nødvendigt, at der stilles skærpede krav til klimatilpasning i kommunernes fysiske planlægning. Hvis en sådan planlægning omfatter arealer nær eller på en erhvervshavn, skal den altid ske i tæt samarbejde med pågældende erhvervshavn /e. 

Det kan også være relevant i forhold til fare for skred og vand, som kan løbe ind på vejnet og havnearealer fra baglandet/ landsiden. 

Footer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.

Tjek din indbakke eller spam mappe for at bekræfte din tilmelding.

LinkedIn Twitter

© 2022 Danske Havne.
CVR: 14582428

  • English