Fender
En fender kan næsten bedst forklares som den maritime version af en kofanger. Fenderne beskytter skibet mod skader fra sammenstød med andre skibe eller med kajen, på samme måde som en kofanger beskytter en bilist i en ulykke. At lægge til kaj med et skib er dog ikke helt sammenligneligt med at parkere en lille Fiat Punto på en halvtom parkeringsplads foran Kvickly. Der er flere sikkerhedsmæssige aspekter, der skal tages højde for, som fx vind og vejr, og det tager langt længere tid for et skib at ændre kurs, end det gør for denne lille Fiat at manøvrere på parkeringspladsen. Det er altså ikke fordi styrmanden har fået for meget rom indenbords, at de skibe som lægger til kaj er udstyret med fendere hele vejen rundt, men derimod fordi fenderne spiller en stor sikkerhedsmæssig rolle for skibets anløb i havnen. Modsat en klassisk kofanger på en stor amerikanerbil har fenderen i øvrigt den fordel, at begge parter i et sammenstød beskyttes. Måske bilindustrien kunne lære noget af den maritime verden på dette område?
Nu ved du, hvad fenderen gør, men hvad er den lavet af? Det er et godt spørgsmål, da man kan bruge snart hvad som helst som fender-materiale. I gamle dage lavede man fendere ud af vævet reb og sommetider med korkfyld ovenikøbet. I dag bruger man alt fra bildæk til polyester. Det vigtige er, at man har et ydre af gummi eller plast og et indre med luft eller skum. På den måde kan man beskytte sit skib bedst muligt, når uheldet er ude.