Spørgsmål
Valg af organisationsform
Valget af organisationsform er en kompleks øvelse med afvejning af en række forhold omkring havnens kommercielle aktiviteter, beskatningen, finansieringen og organiseringen, herunder bl.a.:
- Ved omdannelse til A/S-havn skal en selvstyrehavns lån i KommuneKredit indfries, og der kan ikke optages nye lån i KommuneKredit.
- Det kan være væsentligt for en havn at have adgang til KommuneKredit til finansiering af nye havneanlæg.
- Modsat en selvstyrehavn er en aktieselskabshavn kun betinget skattefritaget. Skattefriheden er betinget at, at der ikke kan udloddes mere end, hvad der svarer til en normal forrentning af indskudskapitalen.
- Der er altså både i havneloven og selskabsskatteloven begrænsninger for hvor meget havnen kan udlodde til kommunen – hvis den skal bevare sin skattefrihed.
- Omdannelse til A/S-havn udløser tinglysningsafgift på 0,6 % af ejendomsværdierne. En omdannelse af havnearealer til en værdi af fx kr. 100 mio. koster altså kr. 600.000 i tingysningsafgift.
- I en selvstyrehavn er der den sammenhæng med kommunens økonomi, at den kommunale låneramme udvides svarende til havnens egenfinansiering af eventuelle udvidelser.
- Hvis en havn udvider sin havn for fx kr. 250 mio. fordelt på lån for fx kr. 150 mio. og egenfinansiering på fx kr. 100 mio., så vil den kommunale låneramme samme år blive udvidet med kr. 100 mio.
- Medmindre en havn har brug for at kunne udøve havnerelateret operatørvirksomhed, så bør havnen og kommunen overveje, at lade havnen forblive organiseret som kommunal selvstyrehavn. Som kommunal selvstyrehavn har havnen:
- 1) en række forretningsmæssige muligheder,
- 2) ubetinget skattefrihed,
- 3) adgang til lån i KommuneKredit og
- 4) mulighed for via investeringer at udvide den kommunale låneramme. En kommune hæfter ubegrænset for en selvstyrehavns gæld, mens den ikke hæfter for gælden i en A/S-havn. I realiteten vil en kommune dog næppe lade en A/S-havn gå konkurs, så i praksis kan kommunen også hæfte her.
- En kommune hæfter ubegrænset for en selvstyrehavns gæld, mens den ikke hæfter for gælden i en A/S-havn. I realiteten vil en kommune dog næppe lade en A/S-havn gå konkurs, så i praksis kan kommunen også hæfte her.
Oversigt, der sammenholder selvstyrehavnen og aktieselskabshavnen på en lang række af de nævnte punkter og flere til, vedhæftes.