EU ønsker at regulere havneafgifter
Analyse om grønne havneafgifter udspringer af et ønske fra Kommissionen om direkte EU-regulering af havneafgifter. Danske Havne er bekymrede over EU’s indblanding i havnes frie konkurrence Europa-Kommissionens enhed for transport DG Move har udbudt en analyse af eksisterende muligheder for differentierede havneafgifter for at fremme miljøvenlig maritim transport. Analysen, der løber over 12 måneder, skal undersøge eksisterende afgiftsløsninger, der tilgodeser miljø eller bæredygtig transport. Resultaterne skal udmøntes i retningslinjer til frivillig implementering i havne. I lovforslaget om markedsadgang for serviceudbydere i havne samt transparent havneøkonomi (EU Ports Policy), der skal til behandling i Europa-Parlamentet, var det oprindeligt Kommissionens ønske, at EU direkte skulle kunne regulere havneafgifter. Frivillig implementering klinger derfor hult. Danske Havne udtrykker stor bekymring over EU-styring af havneafgifter, da det bryder med kommerciel drift og fri konkurrence i havne. Analysen bør derfor have et rent fact finding formål af pragmatisk karakter og respektere havnes selvstændighed. De europæiske havne er sammen om at fremme eksisterende modeller for grønne afgifter (fx Environmental Ship Index). Og miljøansvarlige i de europæiske havne har samarbejdet om en miljøvejledning med best practice eksempler. Derfor sker der allerede i dag en del på området, men af frivillighedens vej. Læs Kommissionens udbud af analysen her. For mere information. Kontakt Bjarne Løf Henriksen, Danske Havne. Kilde: Maritime Trade Intelligence