Unikt samarbejde på plads: I dag gik seks førende vindhavne i gang med at forsøge at løse udfordring for europæisk havvind
I dag er de europæiske havvindstrategimål at etablere mindst 65 GW havvind inden 2030. Et højt tal. Især taget i betragtning af, at der i dag står godt 13 GW på havene rundt om i Europa. Europa sigter med andre ord mod at etablere godt fem gange så meget havvind de næste 8 år, som vi har bygget på de foregående 20 år.
Det mål lægger stort pres på de europæiske vindhavne. For der er i øjeblikket ikke havnekapacitet nok til at kunne nå at få sat alle havvindmølleparker op.
Det vil seks af Europas førende vindhavne forsøge at ændre på. Derfor er de gået sammen i et nyt samarbejde, som blev forseglet i dag på Esbjerg Havn, hvor en erklæring blev underskrevet, og de første diskussioner og deling af erfaringer foregik. Målet er at samarbejde på operationelt og praktisk plan.
”Ambitiøse målsætninger er fremragende, men det skal også kunne lade sig gøre i praksis. Vi tror på, at vi seks havne kan dele erfaringer og derved øge tempoet, så vi kan forsøge at afhjælpe de store kapacitetsproblemer, vi ser ind i,” siger Dennis Jul Pedersen, direktør på Esbjerg Havn.
Ifølge Esbjerg Havns direktør ønsker havnene også at sende et signal til markedet om, at havnene er villige til at gøre alt for at accelerere den grønne omstilling med havvind.
Med Esbjerg-deklarationen tilbage i maj blev målsætningen for havvind i Europa forøget voldsomt. Tyskland, Danmark, Belgien og Holland har etableret et fælles mål om at levere mindst 65 GW havvind inden 2030.
”Vi seks havne har i dag underskrevet en erklæring om at vi sætter alt ind på at understøtte Europas ambitiøse målsætning. I maj lagde politikerne rammerne med den oprindelige erklæring, og i dag har vi underskrevet en erklæring, hvor vi handler vi på den udfordring, som de gav os alle sammen ved at sætte buldrende fart på havvinden,” siger Dennis Jul Pedersen.
Deler alt fra digitale erfaringer til plads
De seks havne i samarbejdet er Port Oostende i Belgien, Groningen Seaports/Eemshaven i Holland, Niedersachsen Ports/Cuxhaven i Tyskland, Nantes-Saint Nazaire Port i Frankrig, Humber i England og Esbjerg Havn i Danmark.
Som Europas førende offshore-havne vil de bidrage til videndeling og best practice med respekt for konkurrencelovgivningen.
Samarbejdet kan for eksempel gælde pladsmangel. Har en havn kun plads til et halvt projekt, har en anden havn måske plads til den anden halvdel.
Havnene vil også forsøge at sikre optimale processer og for eksempel dele digitale erfaringer. Esbjerg Havn har netop udviklet et digitalt værktøj – en såkaldt digital tvilling – der hjælper med at tredoble kapaciteten af havvind fremover, uden at havnen skal udbygges.
”Den slags erfaringer skal jo skaleres op, så vi kan udnytte kapacitet og kompetencer på tværs af lande. Selvom vi som havne er i konkurrence med hinanden, står vi stadig over for de samme udfordringer og har et fælles ansvar for at forme fremtiden,” siger Dennis Jul Pedersen.
Samarbejdet mellem havnene skal også understøtte det politiske arbejde på europæisk niveau.
“Europæiske havnes vigtighed bør ikke udelukkende opgøres i ton, men bør også vurderes på deres bidrag til udbredelsen og levering af energi, især vedvarende energi. Jeg er meget begejstret for, at disse seks vigtige vindenergihavne forener deres bestræbelser og går forrest i ambitionen om at indfri EU’s offshore-målsætninger. Vi kan nemmere håndtere udfordringerne gennem samarbejde,” udtaler Isabelle Ryckbost, generalsekretær for European Sea Ports Organization (ESPO).
Videndeling på tværs af havne
Planen er, at repræsentanter fra de seks havne skal mødes to gange årligt.
”Vi går nu sammen om at finde de bedste løsninger til optimering af havnene i offshore-industrien. Sammen kan vi blive betragtet som seriøse partnere i at nå de europæiske mål,” siger Erik Bartholet, Business manager logistics and offshore wind, Groningen Seaport/Eemshaven.
Tyskland har fastsat en målsætning om 30 GW havvindkapacitet i 2030, 40 GW i 2035 og 70 GW i 2050. Sat sammen med de europæiske fællesmål, er det tydeligt, at indsatsen kræver en fælles og koordineret tilgang, mener Holger Banik, Managing Director hos Niedersachsen Ports GmbH & Co:
”Den grønne omstilling er en enorm udfordring for alle europæiske aktører i offshore-industrien, så en stabil alliance er nøglen til succes. Selvom vi er konkurrenter, så står vi stadig over for de samme udfordringer og har et fælles ansvar for at imødekomme de politiske og markedsmæssige krav,” siger Holger Banik.
I Belgien findes allerede 399 havvindmøller i den belgiske del af Nordsøen, og Port Oostende er et vigtigt knudepunkt for både den næste zone, der skal opstilles ved Flanderns vestkyst, og for andre vinderenergiprojekter i Nordsøen. Port Oostendes CEO, Dirk Declecrk, udtaler:
“Dette samarbejde er vigtigt for, at vi som havne forstærker hinanden. Det er meget vigtigt for den grønne omstilling, at vi udveksler viden og erfaringer og deler professionel information til alle interessenter i offshore-industrien, så vi kan skabe en professionel platform.”
Modsat de andre lande har Frankrig først nu opstillet de første havvindmøller.
”Vi er nye i havvindindustrien og er meget stolte over, at vi netop har afsluttet den første havvindmøllepark i Frankrig. Så vi ser frem til at suge viden til os fra de andre havne, men vi kan også bidrage med noget viden, fordi vores fokus er på flydende havvindemølleparker. Vi håber også, at samarbejdet kan være med til at finde løsninger på de flaskehalse, som vi alle står over for,” siger Olivier Tretout, Nantes Saint-Nazaire Port’s CEO.
Green Port Hull leverer på den britiske regerings 50GW offshore vindmål, og Siemens Gamesa fortsætter med at drive væksten ved at fordoble størrelsen af sin offshore vingeproduktionsfacilitet i Hull, efterhånden som verdens største havvindmøllepark Hornsea Two kommer online ud for Englands østkyst.