Nicolai Krøyer præsenterer Aarhus Havn – Ugens Havn
Billedet viser Nicolai Krøyer, kundechef, Aarhus Havn Om at drive Aarhus Havn som en forretning fremfor en myndighed, om at skaffe flere krydstogtskibe til Aarhus, der i 2016 betyder, at 80.000 gæster besøger Aarhus, og om at have en stigning i containeromsætningen på 5 procent trods et benhårdt verdensmarked. Hvad er dit ansvarsområde på Aarhus Havn? Jeg er kundechef hos Aarhus Havn og således ansvarlig for både at sikre et højt serviceniveau og god kundepleje af vores eksisterende kunder, men jeg er samtidig ansvarlig for at skaffe nye, potentielle kunder. Hvad kan andre havne lære af Aarhus Havn? Tja… vi kan vel alle lære noget af hinanden. Men Aarhus Havn er jo på én gang Danmarks største containerhavn og landets største bulkhavn. Det giver os en betydelig rolle i markedet – en rolle, som vi samtidig skal leve op til ved til stadighed at gå efter effektiviseringsmuligheder og et optimalt serviceniveau over for kunderne. Jeg mener, at vi har opnået vores position i markedet bl.a. fordi vi har forstået, at en havn ikke skal agere myndighed, men skal drives som en forretning. Vi arbejder hårdt hver eneste dag for at bevare vores konkurrencedygtighed. Når det er sagt, har vi selvfølgelig også gavn af vores strategisk gode beliggenhed midt i Danmark, ligesom vores vanddybde gør det muligt for os at kigge ud af vinduet på verdens største containerskibe, når de lægger til kaj her i Aarhus. I de seneste par år har vi arbejdet ihærdigt på at skaffe krydstogtanløb til Aarhus, og her i 2016 opnår vi en placering som landets anden største krydstogtsdestination. Det er vi godt tilfredse med – både ud fra et forretningsmæssigt og et samarbejdsmæssigt synspunkt. Vi vil jo gerne samarbejde med byen Aarhus om at skaffe indtægter til erhvervslivet, og det ved vi jo sker, når ca. 80.000 krydstogtsgæster går i land i løbet af sæsonen. Aarhus Havn og Aarhus by har været hinandens forudsætninger igennem mange år, og derfor har vi fokus på at gøre noget godt for hinanden. Aarhus Havn er desuden en havn, der er relativ bynær, hvilket stiller store krav til os, når det gælder sikkerhed og miljø. Desuden er det vigtigt for os, at her altid ser pænt og ryddeligt ud, så byens borgere betragter havnen som en naturlig forlængelse af byen. Vores nye havnecenter, som vi har bygget for ca. 200 mio. kr., har vi taget i brug som nyt domicil ved årets begyndelse. I hele processen omkring byggeriet har vi tilstræbt, at det skulle være både miljørigtigt og æstetisk. Hvad gør dit job allerbedst? Mangfoldigheden i mit job er én af de ting, jeg synes rigtigt godt om. Jeg arbejder med både lokale, nationale og internationale kunder. Og der er stor variation inden for de enkelte kundetyper – nogle er areallejere her på havnen, som jeg måske taler med om formiddagen, for derefter om eftermiddagen at tale med et udenlandsk rederi om muligheden for anløb i Aarhus. Vi har mange forskellige kundetyper her hos Aarhus Havn. Hvad er dine forventninger for det kommende år i forhold til havnen? I vores branche er vi som bekendt ret påvirkelige af verdensøkonomien, og det er vist ingen overdrivelse at sige, at økonomien bølger noget op og ned i disse måneder. Men alligevel er jeg ret fortrøstningsfuld. Vi har for nylig lagt en ny vækststrategi, som jeg forventer mig meget af. Vi har udpeget nye, spændende forretningsområder, som vi allerede så småt er ved at få gang i, og så har vi selvfølgelig fokus på også at tage markedsandele på de områder, hvor vi i forvejen er store – container og bulk. I 2015 havde vi faktisk en pæn fremgang (5 pct.) i vores containeromsætning, når man tænker på, at en af vores nærmeste konkurrenter, Hamburg Havn, havde en tilbagegang på næsten 13 pct. Det er en meget stor forskel, som viser, at vi gør noget rigtigt her i Aarhus, selv om jeg erkender, at økonomiske påvirkninger udefra kan ændre det billede uhyggeligt hurtigt. Hvornår skete der sidst noget virkelig uventet? Jamen, det var vel forleden dag, da du ringede og spurgte, om vi ville være Ugens Havn. Faktaboks om Aarhus Havn
- Størrelse: Ca. 2,500,000 m2 areal og ca. 8,5 km kaj
- Antal anløb: Ca. 5.500 (2015)
- Krydstogt: 28 anløb (2016)
- Færgelinjer: Mols-Linien
- Gods: Knap 8,0 mio.tons (2015)
Link til Aarhus Havns hjemmeside Kilde: Aarhus Havn Download billede af Nicolai Krøyer her. Download billede af Aarhus Havn her. Kilde: Aarhus Havn Læs flere nyheder fra Danske Havne her.