Livsvigtige danske havne
Esbjerg Havn får EU-penge til uddybning
“De danske havne er vigtig infrastruktur. De er en central del af den grønne omstilling, ikke mindst når det gælder udbygning af produktionen af energi fra havvind.”
Så præcist sætter Danmarks nye transportminister, Thomas Danielsen, ord på de danske havnes nøglerolle i sin motivation for, at bl.a. Esbjerg Havn har fået hele 211 millioner kr. af EU’s infrastrukturfonds uddeling af 432 millioner kr. til danske infrastrukturprojekter.
“Esbjerg Havn er samtidig strategisk vigtig i forhold til Danmarks indsats i NATO”, uddyber ministeren.
De mange penge skal bruges til at uddybe sejlrender til havnen, så større skibe, der stikker dybere, kan komme i havn.
Det glæder brancheorganisationen Danske Havne, for det understreger vigtigheden af, at de danske havne holdes skarpe og klar til fremtidens krav. Pengene fra EU’s infrastrukturfond falder på et tørt sted og er en anerkendelse af, at en havn eller en ejerkommune ikke alene kan løfte de store investeringsopgaver, det kræver at være kritisk national infrastruktur og følger af nationale, politiske beslutninger på f.eks. klima- og sikkerhedsområderne.
Flere end halvdelen af de danske havne er på forskellig vis involveret i havvind-projekter, der fylder stadigt mere på havnene.
Samtidig er de danske havne afgørende for vores dagligliv.
Langt det meste af det, vi forbuger i virksomhederne eller i vores husholdninger, er sejlet hertil. Transport med skib er langt den mest klimavenlige tunge transportform – skibe er 15 gange mere klimavenlige end lastbiler. Mere end tre ud af fire varer, vi modtager eller eksporterer, kommer hertil eller sejles herfra med skib – alt fra granitskærver, træ, medicin, it, tøj og biler går ind og ud af havnene. Hver dag. Også i en havn nær dig ⚓.