Klar dom i Østre Landsret: Havne må godt passe på forretningen
Efter en årelang strid afsagde Østre Landsret 30. oktober dom i sagen mellem Bluewater Shipping og Odense Havn, hvor de to parter var uenige om, hvem der måtte drive havnens store portalkran og shippingvirksomheden mente, at havnen har stjålet opgaver fra virksomheden for over 28 millioner kroner.
Dommen er klar; Odense Havn har ikke gjort noget forkert. Havnen må godt passe på sin forretning.
Samme resultat nåede Sø- & Handelsretten frem til i februar, men Bluewater Shipping ankede afgørelsen til landsretten, der nu er har stadfæstet dommen.
Odense Havns direktør, Carsten Aa, der også er formand for Danske Havne, er glad for, at landsretten stadfæstede, at havnen måtte passe på sin forretning til gavn for ikke mindst havnens kunder, vækst, jobskabelse og grøn omstilling. Direktør i Danske Havne, Tine Kirk, er tilfreds med, at den årelange sag nu har fundet sin afslutning og – igen – er afgjort til havnens fordel.
Vi bringer her pressemeddelelsen om sagen fra Odense Havn:
Odense Havn vinder klart i Østre Landsret
I dag kan Odense Havn sætte et endeligt punktum i Blue Water-sagen, efter Østre Landsret med samtlige dommerstemmer har stadfæstet Sø- og Handelsrettens klare dom fra februar 2022. Dermed er Blue Water-Shipping A/S erstatningskrav på 28,1 mio. kroner med tillæg af procesrenter endeligt blevet afvist.
“Jeg er meget tilfreds med landsrettens afgørelse, og at den sunde fornuft igen sejrede. Hjemtagningen af kranoperationen i 2014 har været afgørende for Odense Havns vækst og udvikling de seneste ti år. Således er antallet af virksomheder på havnen fordoblet fra 58 til 120, mens antallet af arbejdspladser er vokset med mere end 2.200 faste arbejdspladser. Bare for at nævne lidt af den positive udvikling, der er sket,” siger CEO for Odense Havn A/S, Carsten Aa og fortsætter:
”Dagens dom gavner dermed ikke kun os. Den gavner i endnu højere grad vores mange kunder, der opererer på havnen til dagligt samt den grønne omstilling, som vi alle skal bidrage til. Derfor er jeg meget tilfreds med også at have landsrettens ord for, at vi har friheden til at administrere vores kerneopgaver selv og dermed indrette havnen bedst og billigst muligt. Dermed kan vi fortsætte med at skabe massiv vækst, udvikling og arbejdspladser for pengene. Hvis afgørelsen mod al sund fornuft var gået imod os, havde det haft den uheldige konsekvens, at det ville blive dyrere for alle parter at operere på havnen og samtidig ville væksten falde drastisk. Udfaldet i Østre Landsret betyder også, at vi nu kan rette al vores fokus på at fortsætte den flotte vækstrejse, som Odense Havn har gennemgået de seneste ti år efter opkøbet af Lindø Industripark. Med dagens afgørelse kan vi nu endegyldigt lægge sagen bag os. Det har været en årelang proces, som har fundet sin afslutning, og vores forhåbning er nu, at parterne til fælles gavn og glæde kan se positivt fremad.”
Sagen vedrører forhold i perioden 2014-16, hvor Odense Havn var igennem en stor proces med køb af Lindø Industripark, og sammenlægning af de to virksomheder samt omdannelse fra kommunal selvstyrehavn til aktieselskabshavn. Blue Water Shipping A/S havde i perioden en forventning om, at havnen var forpligtet til at udbyde kritiske og sikkerhedsmæssigt komplicerede opgaver. Odense Havn har imidlertid påpeget vigtigheden af, at kun særligt uddannet personale skulle kunne udføre de pågældende opgaver med blandt andet havnens portalkran. Sagen blev i februar 2022 afgjort klart i Sø- og Handelsretten i Odense Havns favør, da Blue Water Shipping A/S ikke kunne påvise at have lidt tab og derfor ikke havde krav på erstatning fra Odense Havn. Det samme gør sig nu gældende i Østre Landsret med en lige så klar afgørelse.
Landsretten pålægger, ligesom Sø- og Handelsretten, endvidere Blue Water Shipping A/S endnu en gang at betale sagens omkostninger. Dommen offentliggøres på Østre Landsrets hjemmeside.