Interview med julemanden
Julemanden er en travl herre i december, så det er lidt af et scoop at Danske Havne har fået et eksklusivt interview. Har Danske Havne været flinke nok til at få sine ønsker opfyldt? Hvad kender julemanden til havne, og hvordan hænger Aalborg Havn og Julemandens værksted på Grønland sammen? Hvordan bruger du som julemand de danske erhvervshavne? Som julemand er jeg rigtig glad for samarbejdet med de dygtige folk på Aalborg Havn A/S. Med den store mængde gaver er jeg meget tilfreds med, at vi hurtigt og effektivt kan få losset vores pakker i Aalborg Havn A/S. Her er infrastrukturen i orden og serviceniveauet højt. Jeg kan dog godt undre mig lidt over, at Tranholmvejen ikke er blevet flersporet, når nu vi har så meget gods, der skal videre, men mon ikke der er sket noget til 2016. Det er også en fornøjelse, at jeg kan få besøgt flere af de danske havne fra mit juleskib. Nu har jeg besøgt en del havne efterhånden – både med turen fra Rønne Havn til Køge Havn, et smut forbi Marstal Havn, de to julekrydstogtskibe den 20. og 23. december, der anløber Københavns Havn og også Løgstør, hvor jeg kommer forbi den 20. december. Det er en fornøjelse, at Rudolf og hans brødre kan få stillet deres sult efter den lange overfart. Med landinger i de danske fiskerihavne på 1.004 (1000) ton fisk er det jo et veritabelt tag selv bord. Jeg skal huske at takke de danske erhvervshavne, Det Blå Danmark og vognmændene. I er en uvurderlig hjælp, når jeg skal nå hele vejen rundt i Norden og blandt de danske øer. Tænk, hvis der ikke var den omfattende nærskibsfart og effektive omlastning, så ville det godt nok knibe med at få alle pakker ud. Kære julemand, hvad ønsker du dig i år? Som julemand tager jeg gerne imod ønsker, og glæder mig over at dele gaver ud. Det er dejligt, at også Danske Havne deler gaver ud. I har jo været flinke i år, og går mig lidt i bedene. Nu er jeg jo absolut politisk neutral, men jeg kan da kun glæde mig over, at havnene og den maritime industri genererer job og udvikling i Danmarks landdistrikter. Det er jo klart i tråd med hele regeringens ønskeliste, så der er Danske Havne en god partner at have med. Jeg kan også se, at den effektive transport af mine pakker til jul må stamme fra, at havnene sidste år fik endnu mere travlt med at transportere gods. Godsomsætningen på havnene steg fra 2013 til 2014 med 5 procent til 92,5 mio. ton gods – så godt arbejde. Når gaverne kommer ud at sejle, skaber havnene mindre trængsel på vejene, har fokus på miljøet og skaber større sikkerhed. Sådan noget holder jeg da også øje med, når jeg skal vurdere, om I har været artige i år. Julemanden: Hvad ønsker Danske Havne sig i grunden? Julemanden styrer interviewet over på Danske Havne og spørger direktør Gitte Lillelund Bech og ønskerne denne jul. ”Danske Havne er ikke af den slags, der barer siger, Danske Havne vil have. Men når du nu spørger. Danske Havne kunne rigtig godt tænke sig de rette rammebetingelser at drive forretning på for havnen og for havnenes kunder. Danske Havne er opsat på at få gennemført en fornuftig evaluering af havneloven. Den nuværende havnelov regulerer meget detaljeret de enkelte typer af havne. Formålet med havneloven bør være at fremme erhvervshavnenes funktion som en central del af Danmarks transportkæder og som transportcentre, der understøtter oplandets erhvervsliv. Havneloven skal derfor være en rammelov. Havnes muligheder for at understøtte og sikre logistikkæden skal forbedres, så Danmark kan forstærke sin internationale konkurrenceevne. Muligheder for konsolidering og specialisering bør forbedres, og der skal gives ensartede rammevilkår at drive havn under, uanset organisations- og ejerform. Transportministeren ønskede sig i år, at Danske Havne meldte en række sære regler ind, og det gjorde vi da så gerne. Generelt set ønsker Danske Havne, at så ”sund fornuft princippet” i højere grad gør sig gældende. Billedet viser Køge Havns juleskib Kilde: Annette Timmermann