Hørringssvar
Danske Havnes høringssvar vedr. udkast til ændringer i Havplanen
Danske Havne kvitterer for muligheder for at afgive kommentarer til forslag til ændringer i Havplanen.
- Danske Havne ser positivt på tilretningerne med supplerede udlægning af en række konkrete sejlrender/ruter. Det er med ændringerne gjort tydeligere, at der er en aktiv sejlrende, og at denne foreslås udlagt som sådan.
- Omvendt synes det uhensigtsmæssigt med sløjfning af sejlrendeudlægninger i Horsens og Mariager fjorde. At have en specifik sejlrende/ sejlrute udlægning i Havplanen vil være en fordel, når denne skal vedligeholdes og evt. uddybes ifm. udviklingen i skibsfarten med større skibe, der stikker dybere.
- De nye udlægninger til forskellige typer af marine produktioner skal ske med hensyn til den lokale havn og den eksisterende sejlads og sejlruter.
- Sejladsen fra erhvervshavnene til de udlagte klappladser må ikke hindres eller besværliggøres af de nye udlægninger, og de må ikke hindre, at nye klappladser i nem sejlafstand fra havnene fortsat oprettes, så havnedriften ikke generes fremadrettet på grund af manglende plads på klappladserne.
- Danske Havne ønsker en dialog /møde for at afklare håndtering og afgrænsning af udlægninger helt tæt på erhvervshavnenes dækkende værker, sejlrender og i overgangen mellem havn og hav.
Vedrørende Horsens Havn:
Horsens Havn er en havn, der i gennemsnit omsætter 780.000 tons gods om året (2018-2022), og hvis sejladskorridoren fjernes, kan det medvirke til at reducere betydningen af havnen. Dette på trods af den intention, der fremgår af aftalen om Havplanen: ”Der indføres ingen nye hindringer for sejlads med udstedelsen af bekendtgørelse om Danmarks havplan. Medmindre andet er fastsat efter anden lovgivning, kan der således fortsat frit sejles på hele det danske havareal. Med havplanen udlægges sejladskorridorer, blandt andet der, hvor der er eksisterende infrastruktur- og transitruter, samt hvor de væsentligste trafikstrømme forefindes.”
I området ved Horsens Fjord er der tilføjet andre udpegninger af areal:
Udviklingszone til kultur- og omplantningsbanker til produktion af muslinger og østers (Ak) – Ak2. Udviklingszone til opdræt af muslinger og østers i vandsøjlen (Ao) – Ao75
En fortsat sejladskorridor til Horsens bliver endnu vigtigere for, at sejladsen ikke kommer i konflikt med havproduktion nær sejlrenden. Det forekommer derfor uhensigtsmæssigt, at sejladskorridoren til Horsens fjernes. En fjernelse kan desuden medvirke til at reducere havnens forretningsmuligheder og udvikling fremadrettet. Danske Havne ønsker sletning af forslaget om at fjerne sejladskorridoren til Horsens Havn. Alternativt at det besluttes at tilpasse den eksisterende korridor i samarbejde med Horsens Havn.
Vedrørende Hobro Havn:
I Mariager Fjord er der en tilsvarende problemstilling, som beskrevet for Horsens ovenfor. Danske Havne ønsker sletning af forslaget om at fjerne sejladskorridoren til Hobro Havn. Alternativt en tilpasning af den eksisterende korridor i samarbejde med Hobro Havn. Danske Havne henviser desuden til høringssvaret vedrørende Indsatsprogrammet til Havplanen, for yderligere bemærkninger fx om de udlagte beskyttelseszoner.
Vedrørende farvandet omkring Ærø og Assens Havn:
Her foreslås i udkastet en række ændringer i udpegningerne, som overordnet synes fornuftige. I det sydfynske Øhav er der samtidig udlagt store områder som beskyttede. Dette må samlet set ikke betyde, at der ikke kan udlægges tilstrækkeligt med klappladser i acceptabel sejlafstand fra Havnene på Ærø og i Assens. Der er allerede i dag en udfordring med mangel på kapacitet i området.
Med venlig hilsen,
Camilla Rosenhagen
Danske Havne