Hørringssvar
Danske Havnes høringssvar vedr. høring af Miljøkonsekvensrapport for Metrolinje M5
Danske Havne kvitterer for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til Miljøkonsekvensrapport ved ny metrolinje i København M5. Danske Havne bakker op om den sydlige version af en kommende metrolinje i København, M5 lilla, da linjen vil fremme mobilitet og fremkommelighed i byen, til gavn for borgere og erhvervsliv, når metrolinjen kommer i drift.
Indledende bemærkning
Danske Havne er klar over, at der er arbejdet intenst med at finde en løsning for Prøvestenen, så der fremadrettet er plads til både et klargørings-og vedligeholdelsescenter for metro M5 (KVC) og Prøvestenens nuværende aktiviteter.
København forventes at få et øget behov for havnenære bulkvirksomheder i fremtiden, bl.a. ifm. råstofimport og genanvendelse, da der ikke er tilstrækkeligt med de råstoffer i Region Hovedstaden, der skal bruges til at understøtte byggeambitioner og befolkningstilvækst. Derfor er det væsentligt, at muligheden for stigende import at råstoffer ad søvejen til København opretholdes og konsekvenser for importen (f.eks. øget landtransport og landindvinding) ved nedlæggelse af havnearealer medregnes i miljøkonsekvensvurderingen. Der er stærkt begrænsede erhvervsarealer i Københavns Kommune med miljøklassificering til den type virksomhed, som udøves på Prøvestenen. Prøvestenen forsyner endvidere Københavns Lufthavn med flybrændstof.
En af lufthavnens største operatører – det delvist statsejede SAS – har netop udvidet rutenettet ud af Københavns Lufthavn betragteligt, hvilket understreger den fortsatte satsning på udvikling af lufthavnen til gavn for både borgere og erhvervsliv i Danmark og Sydsverige. Sammenholdt med forventet øget behov for håndtering af nye og genanvendte råstoffer, kan den planlagte indskrænkning af arealerne på Prøvestenen blive en udfordring for København og Danmark.
Visse typer af fremtidens grønne brændstoffer forventes også at fylde mere, da det kræver en større mængde grønt brændstof (f.eks. metanol) at få samme fremdrift, som fossilt brændstof har. Desuden vil den grønne omstilling føre til håndtering af nye godstyper på havnene, f.eks. CO2, der ligeledes optager plads og kræver sikkerhedszoner.
Projektet omfatter midlertidig og permanent nedlæggelse af vigtige havnearealer, der understøtter søtransport. Det er en forkert udvikling på et aktivt havneareal som Prøvestenen, der understøtter væsentlig samfundsaktivitet som Københavns
Lufthavn, og som er fundamentet for masser af nødvendig erhvervsaktivitet i København. Prøvestenen er det eneste område i Fingerplanen 2019, der er udlagt til denne type af virksomheder.
På den baggrund finder Danske Havne det principielt forkert, at Prøvestenen skal afgive areal til KVC, så vi støtter ikke, at KVC etableres på Prøvestenen.
Miljøkonsekvensrapporten skal derfor stadig se på miljøfordelene ved at anlægge KVC på land på kysten i det nye byudviklingsområde, da centeret så vil ligge i umiddelbar nærhed til den øvrige linjeføring, og der ikke skal laves en ny bro mv. KVC på land kan evt. opføres delvist nedgravet og evt. overdækkes med solceller. Dette vil minimere støj og skygge/ tab af udsyn.
Placeret på land ud mod Prøvestenen i stedet for på selve Prøvestenen, kan anlægget desuden bidrage til at skabe den nødvendige afstand mellem boliger og Prøvestenens virksomheder i de tungeste miljøklasser.
Generelle bemærkninger
Anlægsfasen kommer til at strække sig over en lang årrække, og vil give væsentlige gener for virksomheder og borgere undervejs. Miljørapporten bør være et afsæt til, at disse gener minimeres mest muligt, og også anvise, hvordan dette kan ske.
Projektet bør i anlægsfasen så vidt muligt prioritere søtransport for at reducere trafikbelastningen på vejene.
Konkrete bemærkninger
- Hvis der alligevel arbejdes videre med M5 projektets arealforbrug på Prøvestenens erhvervsareal, så skal det reduceres så meget som muligt, da dette område er afgørende for erhvervsbetjening af København, og da der ikke findes alternative beliggenhedsmuligheder i hovedstadsområdet (dokumenteret af NIRAS i 2023 og som fremgår af Fingerplanen 2019).
- ”Det sydligste erhvervsareal pa Prøvestenen bliver permanent inddraget og virksomhederne må flytte deres aktiviteter andre steder hen.” (s. 42): Projektet bør anvise, hvordan de direkte berørte virksomheders drift kan opretholdes i anlægs- og driftsfasen på Prøvestenen eller (konkret) andetsteds.
- Projektets miljøkonsekvensrapport bør ligeledes anvise, hvordan indirekte berørte virksomheder/arealer kan fungere i drifts- og anlægsfaser. Øvrige virksomheder påvirkes af øget trafik, ledningsomlægning og nedlagte veje på Prøvestenen.
- Det planlagte klargørings- og vedligeholdelsescenter (KVC) skal udformes, så det ikke indskrænker Prøvestenens virksomheders drifts- og udviklingsmuligheder. Centeret må f.eks. ikke være støv- og støjfølsomt.
- KVC’s foreslåede placering kræver en alternativ tilkørselsvej til kajerne på Prøvestenen. Vejen skal etableres til brug i såvel anlægs- som driftsfasen af M5 og være indenfor nuværende skitserede område for KVC.
- Omlægning og håndtering af havnesikring (ISPS) skal indgå i og finansieres af projektet, da KVC-byggepladsen berører områder, der i dag er under ISPS-sikring.
- Projektet skal sikre, at der er tilstrækkelig kapacitet til tung trafik via en eller flere adgangsveje til Prøvestenens erhvervsområde i anlægs- og driftsfasen.
- Stormflodssikring, paddehegn mv. skal holdes indenfor KVCs område. Stormflodssikring mod nord og øst bør være som spuns mhp. at optage mindst mulig plads.
- Uhindret drift af Prøvestenens virksomheder skal sikres under ledningsomlægning i forbindelse med M5. Ledningsomlægningen skal koordineres med Sund&Bælt i forhold til det eventuelle anlægsprojekt ”Østlig Ringvej”.
- De kumulative/samlede væsentlige effekter for Prøvestenen af Østlig Ringvej, M5 og nærliggende byudvikling (zonering) skal medregnes i miljøkonsekvensvurderingen.
- CO2- og trafikkonsekvenser ved evt. nedlæggelse af tørbulkvirksomheder og derved øget landtransport skal medregnes i miljøkonsekvensvurderingen (beregninger af dette forefindes i NIRAS-rapport fra 2023).
- ”Det sydligste erhvervsareal pa Prøvestenen bliver permanent inddraget og virksomhederne må flytte deres aktiviteter andre steder hen.” (s. 42): Projektet bør anvise, hvordan de direkte berørte virksomheders drift kan opretholdes i anlægs- og driftsfasen på Prøvestenen eller (konkret) andetsteds.
Med venlig hilsen,
Tine Kirk, Direktør i Danske Havne