Hørringssvar
Danske Havnes høringssvar vedr. forslag til ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
Danske Havne kvitterer for muligheden for at afgive bemærkninger til forslag til
ændring af havmiljøloven.
Generelle bemærkninger
Klapning under 6 meters vanddybde. De foreslåede bemyndigelsesbestemmelser, så miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om forbud mod udledning af scrubbervand og forbud mod klapning i vanddybder under 6 meter, følger et vedtaget forlig.
- Bemyndigelserne som foreslås i lovforslaget, er dog meget generelle, og Danske Havne bemærker, at de, hvis de implementeres uhensigtsmæssigt, kan være til stor gene for erhvervslivet, erhvervshavnene og de mange mindre havne.
- Bemyndigelsen om forbud mod klapning i vanddybder under 6 meter og i nærmere afgrænsede områder, herunder til brug for beskyttelsen af naturgenopretningstiltag, kan i princippet bruges langt mere vidtgående end der er natur- og miljøfagligt belæg for.
- Derfor er det afgørende, at der i loven tilføjes, at den bredere bemyndigelse udelukkende kan finde anvendelse, når natur-og miljøfaglige analyser dokumenterer nødvendigheden af forbuddet.
- Fleksibiliteten, i forhold til at klappladser i Limfjorden evt. kan ligge på en lavere dybde end 6 meter, skal sikres.
- Når bemyndigelserne relateret til klapning på et senere tidspunkt udmøntes i bekendtgørelser, er det vigtigt at sikre, at implementeringen ikke går videre end hvad der er aftalt i den politiske aftale om Havplanen, fra juni 2023. I denne fremgår det tydeligt, at ændringerne skal være ”håndterbare” for havnene.
Forbud mod brug af open-loop scrubbere i dansk farvand.
Danske Havne støtter forbuddet mod open loop scrubbere i dansk farvand. Samtidig er det vigtigt at understrege, at håndteringen af en evt. scrubbervand-rest, der skal bortskaffes på land, ikke må belaste erhvervshavnene unødigt økonomisk eller pladsmæssigt.
Havnene kan formidle kontakt til en specialiseret operatør, der kan afhente kemikalieresten. Afregning skal foregå direkte mellem skibsoperatør og affaldsvirksomhed
Bemyndigelse til at sikre, at vilkår i tilladelserne overholdes.
Danske Havne er helt enige i, at vilkårene i en klap/ bypasstilladelse til havs skal overholdes. Dette skal dog ses i sammenhæng med, at havet og de naturlige forhold ved fx en klapplads eller bypass-område kan være meget dynamiske, og dermed kræve lidt rummelighed i vilkårene, hvad følgende eksempel viser:
- Thyborøn Havn ligger hvor Limfjorden udmunder i Vesterhavet. Med den beliggenhed kan det være en udfordring at gennemføre hele klapningen under et. Hvis vi skal lave en mindre uddybning til Thyborøn Havn på f.eks. 5 meters vanddybde kommer vi til at grave i sand og dermed samme materiale, som naturligt vandrer ud og ind igennem Thyborøn Kanal. Kystdirektoratet har anslået at der sker en sandvandring ud og ind af Thyborøn Kanal på mellem 1-2 mio. m³. Klapplads/bypassplads ”klapplads K_156_14” (Gåseholm), lige over for Thyborøn Havn, som er meget anvendelig til at klappe opgravet sand fra vedligehold af sejlrenden. Jf. god forvaltningsskik og proportionalitet i lovforslaget bør der i vilkårene kunne indbygges en nedre grænse for fx klapning af sand på ca. 2-3% af den sandmængde, som vandrer gennem Thyborøn Kanal årligt i klaptilladelsen. En sådan mængde er meget lille i forhold til, hvor dynamisk Thyborøn Kanal og området syd herfor er.
Ændret formulering vedr. klageadgang.
Det bemærkes, at der ”moderniseres” vedr. formuleringerne vedr. klageadgang. Danske Havne går ud fra, at der er gode juridiske hensyn til dette. Det er ikke til at sige, om de ændrede formuleringer vil medføre færre eller flere klager, men for at undgå, at borgere, som er generelt bekymrede over havmiljøets tilstand, ikke klager over alle aktiviteter til havs, så er det yderst vigtigt, at det hurtigt kan afgøres, om klageren er klageberettiget. Ellers risikeres yderligere belastning af et i forvejen overbelastet klagesystem, med høje samfundsøkonomiske omkostninger til følge.
Specifikke bemærkninger
- §28, stk. 2 og 3. ”Miljøministeren kan fastsætte regler om forbud mod dumpning af optaget havbunds-materiale i områder, hvor vanddybden er under 6 meter”. Danske Havne foreslår, at der i loven anvendes det mere neutrale og præcise ord ”genplacering” i stedet for ”dumpning”, når der omtales genplacering af havbundsediment på dertil udpegede klappladser.
- I slutningen af §28 stk. 3 tilføjes ”hvis dette kan dokumenters at være nødvendigt af naturbeskyttelseshensyn”. Den ekstra gene og fordyrelse, der pålægges erhvervslivet, skal kunne dokumenteres at være proportional, og der må om muligt udpeges en erstatningsplads. I den politiske aftale nævnes eksplicit områder i Køge Bugt, og at der skal undersøges om det er nødvendigt med et sådant indgreb til gene for erhvervslivet: ”47. Aftalepartierne er desuden enige om, at der, ud fra et ønske om at fremme biodiversitet, igangsættes en undersøgelse af mulighederne for og konsekvenser ved et forbud mod klapning i udvalgte områder, hvor råstofområder minimeres, herunder i Køge Bugt”. Derfor er den foreslåede bemyndigelse for bred ift., at den skal implementere den politiske aftale indgået ifm. Havplanen og ikke bør gå videre end det aftalte.
Med venlig hilsen,
Camilla Rosenhagen