Højtuddannede på havnen
Overvejer du at ansætte en højtuddannet i din havn? Tre korte eksempler på, hvad højtuddannede arbejder med i danske havne og hvordan de skaber værdi Flere højtuddannede bliver ansat i danske havne. Nogle arbejder med analyser, dokumentation, forretningsområder, forretningsopgaver og struktur i virksomheden. Andre med juridiske, økonomiske og ledelsesmæssige aspekter i virksomheden. Danske Havne bringer tre portrætter af højtuddannede i danske havne. Havnechef på Rømø Kristen Nedergaard (cand.techn.soc.) blev ansat som havnechef på Rømø for at forvandle en traditionel fiskerihavn til den foretrukne servicebase for vindmølleindustrien i Nordsøen. ”Jeg er super-meget landkrabbe, og jeg var selv en smule nervøs for, om min baggrund var for akademisk. Men i min kontakt med kunder, samarbejdspartnere og myndigheder har jeg brug for blandt andet kommunikation, jura og økonomi. For eksempel når jeg forhandler en aftale på plads med en af de store virksomheder eller søger fonde og midler,” siger Kristen Nedergaard. Havnechefen har fordoblet havnens omsætning og netop ansat endnu en højtuddannet, en business-controller til strategisk support. ”Når man bevæger sig ud på det internationale marked, kræver kunderne betydeligt mere i forhold til for eksempel dokumentation og indsigt i logistikkæder. Det skal vi kunne håndtere.” Cruise Business Manager hos ADP A/S Gry Klok Thomsen er Cruise Business Manager hos ADP A/S, der som nyt forretningsområde går efter, at trække flere krydstogtskibe til Fredericia Havn. ”Et skib har allerede valgt at anløbe Fredericia Havn i år, og vi får besøg af indtil videre seks næste år. Så de er skam begyndt at få øjnene op for os ude i verden,” siger den 31 årige cand.merc.’er, som tidligere har arbejdet som guide og som destinationsmanager for et rejsebureau. ”Jeg baserer arbejdet på mine markedsundersøgelser og konkurrentanalyser. Det er værktøjer, jeg har med fra min uddannelse. Men jeg bruger naturligvis også mine erfaringer fra turistbranchen. Vi sælger jo ikke bare kajpladser. Rederiernes kunder er også indirekte mine kunder. Derfor handler mit job lige så meget om at kunne opbygge og fastholde et godt netværk til det lokale turistbureau, agenter, busoperatører og seværdigheder i området.” Jurist i Aalborg Havn A/S Nyuddannede Iben Albrechtsen udgør halvdelen af den juridiske enhed i Aalborg Havn A/S, men hun arbejder med meget andet end for eksempel ansættelsesret og offentlighedsret. Ikke mindst opgaver af HR-karakter. ”Det er på mange måder anderledes at arbejde i en havn. Vi er omkring 70 medarbejdere med meget forskellige job og uddannelser. Det giver en god blanding af drift og udvikling. Det giver respekt for andres fagligheder og erfaring. Og så giver det arbejde til sådan en som mig. For jeg er med til at holde styr på alt lige fra, hvad den enkelte faggruppes overenskomst siger, til ansættelseskontrakter, ferietillæg, arbejdsmiljøregler, EU-lovgivning og meget andet,” siger den 28 årige jurist. ”Jeg bliver kastet ud i lidt af hvert, fordi jeg ikke arbejder på en traditionel akademisk arbejdsplads, men det gør til gengæld også, at jeg hele tiden lærer nyt.” De tre portrætter er blevet til i samarbejde med Djøf. Se mere på www.faamereoverskud.dk. Djøf kan hjælpe med jobopslag, sparring om opgaver og slår stillingen gratis op på Jobunivers.dk, hvis virksomheden ikke før, har haft en Djøf’er ansat. For mere information. Kontakt Bjarne Løf Henriksen, Danske Havne. Kilde: ADP A/S – Billedet viser Cruise Business Manager Gry Thomsen