Helle Fyenbo Brandt præsenterer Frederikshavn Havn – Ugens Havn
Helle Fyenbo Brandt, Kundeansvarlig på Frederikshavn Havn, præsenterer Ugens Havn Billedet viser Helle Fyenbo Brandt, Kundeansvarlig, Frederikshavn Havn Helle Fyenbo Brandt, kundeansvarlig på Frederikshavn Havn, præsenterer Ugens Havn. Om havnens seneste succes med at byde Frederikshavn Bulk Terminal ApS velkommen, om hele tiden at have fokus på at have størst mulig kundetilfredsstillelse, og de store forventninger til juli 2015, hvor der forventelig vil blive skrevet kontrakt i forhold til havneudvidelsen af Frederikshavn Havn. Hvad laver du på Frederikshavn Havn – hvad er dit ansvarsområde? Jeg er kundeansvarlig på Frederikshavn Havn og står i samarbejde med havnens øverste ledelse for alt fra den første kontakt med kunderne, afgivelse af tilbud og udarbejdelse af aftaler til den mere praktiske del med direkte servicering af kunderne, koordinering af kajpladser/arealer samt fakturering. Hvad var den sidste succes, I havde på havnen? Jeg håber da sandelig ikke, vi har haft den SIDSTE succes på Frederikshavn Havn. Men den seneste enkeltstående succes, vi har haft på kundeområdet, var nok, da vi kunne byde velkommen til Frederikshavn Bulk Terminal ApS. Bulkterminalen er drevet af Henrik Poulsen, som har lejet sig ind i Frederikshavn Havns haller og blandt andet har investeret i et sækkeanlæg, så vi på Frederikshavn Havn nu, ud over oplagring af bulkgods i løsvarerhaller, også kan tilbyde opsækning af alle former for bulkgods som f.eks. gødning, salt, foderstoffer, træpiller mm. Samtidig tilbyder Bulkterminalen alt fra stevedoreopgaver til landevejstransport, hvilket betyder, at kunderne nu kan tilbydes en pakkeløsning, der inkluderer alt fra losning og lastning til emballering og distribution. Dette koncept venter vi os en masse af. Når det er sagt, så er alle nye kunder og aftaler jo en succes, og dem er der heldigvis mange af i det daglige. Hvad gør dit job allerbedst? Mit job er fantastisk, fordi min fornemmeste opgave er at skabe tilfredse kunder. Jeg bruger en stor del af min tid på at finde gode og sommetider kreative løsninger, så alle kunder kan få opfyldt deres behov og ønsker. Ikke to dage er ens, og jeg møder dagligt nye udfordringer, der skal løses. Her får jeg brugt både min erfaring og min faglige viden, ligesom jeg ved hjælp af sparring med mine gode kollegaer får skabt nye ideer og visioner for, hvordan jeg kan gøre Frederikshavn Havn til et endnu mere attraktivt sted for kunderne at lægge sine forretninger. Det er skønt at have en hverdag, hvor jeg føler, at jeg er med til at gøre en forskel både for Frederikshavn Havn som virksomhed og for havnens kunder og deres virksomheder. Gør jeg mit arbejde godt har vi glade kunder, og det skaber jo tilfredshed både eksternt og internt, og det er jo ikke så ringe at være en del af (som vi siger heroppe i Nordjylland). Hvad er dine forventninger til 2015 i forhold til Frederikshavn Havn? Jeg forventer, at vi med den nye bulkterminal for alvor kan markere Frederikshavn Havn som et trafikalt knudepunkt for bulkgods og tiltrække mange nye kunder, der ligesom os kan se ideen i et ”all in one” koncept, hvor en operatør kan løse alle opgaver omkring håndtering af bulkgods. Ligeledes har jeg masser af forventninger til en anden nyere virksomhed på Frederikshavn Havn, nemlig Nordic Marine Oil, der har etableret sig med en bunkerterminal på havnen. De er i lighed med mange andre virksomheder med til at gøre det mere attraktivt at være kunde på Frederikshavn Havn, og jeg glæder mig dagligt over de mange skibe, der lægger til neden for vores kontor for at modtage bunkerolie alt i mens, de provianterer og får udført mindre serviceopgaver. Den største forventning til i år er dog uden tvivl, at vi får taget første spadestik til vores planlagte havneudvidelse. Vi forventer at skrive kontrakt med en entreprenør i juli måned. Og jeg glæder mig meget til, at vi kan præsentere både nuværende og kommende kunder for de endelige planer. Med mere baglandsareal og større vanddybde bliver der et helt nyt grundlag af gøre forretninger på, og jeg kan næsten ikke vente med at tilbyde de nye muligheder til kunderne. Hvornår skete der sidst noget virkelig uventet? Det er jo sjældent, at der sker noget uventet af større karaktér på en havn, med mindre vi taler om ulykker, og dem har vi heldigvis ikke mange af. Hvis jeg tænker tilbage på en begivenhed, som trods uheldige omstændigheder alligevel gavnede Frederikshavn Havn, så går tankerne tilbage til dengang, Limfjordsbroen blev påsejlet. Her var det Stena Lines jernbanefærge Stena Scanrail, der ”reddede Nordjylland”. Togsæt blev kørt til Gøteborg og sejlet ind via Frederikshavn Havn, så man på den måde fortsat kunne servicere nordjyderne, som pludselig var koblet fra resten af Danmark. Det havde vi ikke lige set komme. Fakta om Frederikshavn Havn: Størrelse (m2): 1.730.000 m2 hvoraf vandarealet udgør 540.000 m2 Omsætning: 49,7 mio. kr. Godsomsætning: Samlet godsmængde på 2,42 mio. tons. Færgeforbindelse/passagerer: Færgeforbindelse til Gøteborg, Oslo og Læsø, 3594 færgeanløb med 1,73 mio. passagerer, 333.911 personbiler, 174.321 lastbilenheder, 1.685 busser Vigtigste erhverv: havnens fokusområder er turisme og færgefart / konventionel havnevirksomhed / miljø- og genvindingsindustri / maritim serviceindustri Hvor mange virksomheder er etableret på havnen: ca. 100 virksomheder Anløb: ca. 4.550 årlige skibsanløb heraf flest færgeanløb. Havnens betydning for arbejdspladser – hvis aktuelt: Havnen er byens havn – og beskæftiger flere end 3000 mennesker i lokalområdet Fakta om havneudvidelsen: 300.000 m2 bagland 600 m kaj 11 m dybgang forberedt til 14 m http://www.fhhavn.dk Se flere præsentationer af Danske Havnes medlemmer under “Ugens Havn” her. Billede af Helle Fyenbo Brandt kan hentes her. Billede af Frederikshavn Havn kan hentes her. Kildeangivelse: Frederikshavn Havn