Grønt lys for udflytning af Næstved Havn
PRESSEMEDDELELSE
Næstved Havn, 2. september 2024
Både økonomisk og teknisk er det muligt at nedlægge den eksisterende erhvervshavn i Næstved og etablere en ny uden for byens centrum. Det viser den udflytningsplan, som Europas førende arkitekt- og ingeniørrådgiver, SWECO, har udarbejdet for Næstved Havn, som blev offentliggjort i dag på et pressemøde på Næstved Havn
Dermed kan Næstved fastholde gevinsterne ved at have en aktiv erhvervshavn og samtidig frigøre plads til at skabe en ny bydel på de indre havnearealer. Den nye havn kan stå færdig i 2030, og den eksisterende havn vil kunne overgå til andre formål med udgangen af 2032.
”Med den nye plan bliver det solidt dokumenteret, at det kan lade sig gøre at flytte og udvikle erhvervshavnen, sådan som byrådet har ønsket. Det er godt nyt for det lokale erhvervsliv, for Næstved som by og for alle dem, havnen skaber arbejdspladser til. Og det kommer ikke til at koste skatteborgerne en krone,” siger havnebestyrelsens formand, Torben Johansen (C).
Havnebestyrelsen har på sit møde den 30. august 2024 godkendt udflytningsplanen. Herfra er det byrådet i Næstved Kommune, der skal tage stilling til, om det anbefalede projekt Ny Næstved Havn skal sættes i gang. Byrådet behandler sagen på deres møde den 26. november.
Den rette placering er fundet
Den optimale placering af Ny Næstved Havn er ifølge udflytningsplanen på Ydernæs imellem NK Forsyning og lystbådehavnen. Her er det også muligt at anlægge et svajebassin, så skibene let kan vende.
Placeringen valgt efter en såkaldt multikriterieanalyse, hvor ti forskellige løsninger er blevet bedømt ud fra syv kriterier:
- Opfyldelse af tekniske krav
- Forventede miljø- og myndighedskrav til løsningen
- Fysiske rammer og eksisterende planforhold
- Drift og vedligehold
- Estimeret anlægstid
- Estimeret anlægsøkonomi
- Infrastruktur
Analysen viser, at placeringen på Ydernæs ikke har nogen svage punkter. Den scorer højt på alle på de syv kriterier og er samlet set klart den bedste placering af en ny havn. Det er derfor den løsning, som SWECO anbefaler og har lagt til grund for udflytningsplanen.
Næstved Havn kan selv finansiere flytningen
SWECO’s analyse viser, at der er god økonomi i både anlæg og drift af den nye erhvervshavn.
Det vil koste 340 mio. kr. at anlægge havnen. I dette beløb er der indregnet 30 pct. til uforudsete udgifter. I budgettet er der også afsat midler til at etablere nye adgangsveje til den nye havn og de to lystbådehavne, omlægge lagunestien, anlægge støjvolde, plante træer og opføre et nyt havnekontor. Der skal dog bruges yderligere 25 mio. kr. til nyt materiel, fx kraner, så totalprisen bliver 365 mio. kr.
Næstved Havn råder selv over aktiver for godt 900 mio. kr. – ikke mindst i form af arealer omkring den nuværende havn. Heraf vurderes en stor del at kunne realiseres, i god tid inden anlægget af den nye havn begynder. Se figur. Det betyder, at Næstved Havn uden problemer selv kan finansiere hele projektet. Der bliver hverken brug for lån eller for garantier fra kommunen.
Havnen er en god forretning
Som en del af SWECO’s rapport har analysevirksomheden IRIS Group gennemgået businesscasen for den nye havn. Det er sket med udgangspunkt i dels en eksisterende kunde- og markedsanalyse, dels opfølgende interview med alle havnens nuværende kunder.
Analysen bekræfter, at der også i fremtiden vil være en god forretning i at have en havn i Næstved. Alene en øget efterspørgsel fra de nuværende kunders vil sikre en årlig omsætning i den nye havn på 15,1 mio. kr. og et overskud på 4,7 mio. kr.
Der er endda tale om et forsigtigt skøn, da en ny og mere moderne havn formentlig også vil tiltrække nye kunder. Ikke mindst fordi en række tendenser i markedet ventes at øge efterspørgslen efter den type søtransport, som passer godt til Næstved Havns profil: Mindre skibe, der sejler med fast bulk som fx sten, grus, skærver, træbiomasse, glasskår og affald.
Det positive driftsresultat er ikke den eneste fordel ved at bevare og udvikle erhvervshavnen. Fortsat havnedrift vil sikre de godt 600 job i Næstved Kommune og yderligere godt 500 job i Region Sjælland og resten af landet, som i dag er afhængige af, at råvarer og materialer kan blive lastet og losset i Næstved Havn.
”Med nye og moderne faciliteter og en bedre beliggenhed, er jeg sikker på, at vi kan styrke vores position som en dynamo for Næstveds vækst og beskæftigelse – ikke mindst på genbrugsområdet, hvor vi allerede står stærkt,” siger havnedirektør Jesper Boesen.
Blandt de øvrige fordele ved at flytte havnen, nævner SWECO’s rapport:
- At den tunge lastbiltrafik holdes uden for bycentrum og ledes ud på
det overordnede vejnet. - At en ny bydel nær havnen vil være med til at binde bymidten og
områderne langs kanalen bedre sammen. - At der er potentiale for at udvikle rekreative områder omkring havnebassinet til gavn for både borgere og handelslivet.
- At den nye bydel med forskellige typer boliger vil tiltrække nye tilflyttere og dermed bidrage til en fortsat positiv udvikling af Næstved
Kommune.
Alle involverede parter skal inddrages
Udflytningen af Næstved Havn kræver en fuld miljøkonsekvensvurdering. Der skal også udarbejdes et nyt kommuneplantillæg samt en lokalplan for det samlede projektområde. Desuden skal der indhentes de relevante tilladelser og godkendelser fra både Næstved Kommune og flere statslige myndigheder.
Den nye havn ligger uden for, men grænser op til et Natura2000-område. Med den valgte placering ind ad kanalen ved Ydernæs ventes påvirkningen af Karrebæk Fjord og dens dyreliv at være relativt lille. Men det vil selvfølgelig blive vurderet af myndighederne, om der kan være tale om en væsentlig påvirkning.
Udflytningsplanen indeholder en detaljeret plan for, hvordan arbejdet med disse plan- og miljøforhold skal gribes an, herunder hvordan man undervejs bør inddrage alle berørte parter grundigt. Det gælder blandt andre:
- Sejlklubberne, der bliver naboer til den nye havn
- Private lodsejere ved udmundingen af kanalen
- Danmarks Sportsfiskerforbund
- Danmarks Naturfredningsforening
- Naturrådet i Næstved Kommune
- Næstved Flyveplads, som ligger tæt på svajebassinet
- Havnens nuværende vigtigste kunder
I planen understreges betydningen af en klar og struktureret proces med stor tryghed for alle de involverede. Det skal sikre et bredt ejerskab til den nye havn blandt alle, der bliver påvirket af projektet.