Godstransport er grundlag for vores samfund – vi tænker bare ikke over det
Af Jens Kirketerp Jensen, Managing Director, ADP EI og formand for Dansk Banegodsog Karina Lyngbak Sørensen, erhvervspolitisk konsulent, Danske Havne – bragt i Avisen Danmark fredag 30. juni 2023.07.05
De fleste af os vil mene, at vi i Danmark har et velfungerende samfund med en solid eksportøkonomi, effektive produktionsvirksomheder og masser af varer på hylderne. Det er imidlertid de færreste af os, der tænker over hvor de varer, der uden problemer er tilgængelig for os, egentlig kommer fra.
Man skal næsten arbejde i transportbranchen for at forbinde varerne på supermarkedets hylder med de lastbiler, der irriterer os når vi ligger i overhalingssporet på motorvejen eller skal høre på de lange og larmende godstog, der kører igennem vores byer i nattens mulm og mørke. Og der er da slet ingen uden for transportbranchen, der tænker over hvor mange varer, der leveres på vores havne med skib. Men sandheden er, at posen med frostgrønt ikke er dumpet ned fra himlen. Den er transporteret med skib, godstog og lastbil for at havne lige der, hvor du handler den. Transporten af gods er altså med til at sikre, at vi kan leve, som vi gør. Men når vi ikke forbinder lastbilerne på motorvejen, godstoget på jernbanen eller containerskibet i havnen med de varer, vi tager ned fra supermarkedshylderne, så har vi heller ikke umiddelbart anledning til at reflektere over transporten af varerne. Og det er rigtig ærgerligt.
For samtidig med at vi bor i et meget velfungerende samfund, er det også et komplekst samfund, hvor samspil, integration og koordinering mellem en lang række aktører som f.eks. producenter, transportører, speditører og detailhandel er en grundlæggende forudsætning. I forlængelse heraf bliver et implicit krav om optimal udnyttelse af alle ressourcer stadig mere tydeligt. Vi har ikke råd til spild, for vi skal holde omkostningerne nede. Og gennem de seneste årtier er det også blevet tydeligt, at vi skal optimere vores ressourceforbrug, fordi vi reelt bruger mere, end vi bør. Allerede den 28. marts 2023 havde vi i Danmark opbrugt sine naturlige ressourcer for hele 2023 som et af de første lande i verden. Og det siger sig selv, at det ikke er holdbart. Konklusionen kan kun være, at vi skal blive bedre til at samarbejde og koordinere for at bruge færre ressourcer på at opnå det samme. For det er de færreste af os, der vil begrænse vores velfærdssamfund og reducere vores livskvalitet.
Det kan lyde en smule højtravende, men vi kan kun skabe de store resultater, når vi arbejder i detaljen – og her er godstransport en oplagt mulighed, idet den både kræver ressourcer og har betydning for os alle, selv om vi ikke ved det eller reflekterer over det.
Derfor kunne første skridt måske også være, at vi alle begynder at tænke mere over varens vej til hylden. Når vi ser lastbiler på motorvejene kan vi begynde at overveje, hvad det egentligt er, de fragter – og om varerne evt. kan fragtes på en mere hensigtsmæssig måde, f.eks. med skib eller på banen. For det kan en stor del af varerne nok i virkeligheden godt. Og når først vi som forbrugere begynder at tænke over det, vil vi måske som følge heraf begynde at stille krav til logistikvirksomheder, speditører og øvrige leverandører. Og mon ikke vi på den måde vil kunne forvente at se en forskel. For som vi alle ved, er det langt hen ad vejen os selv som forbrugere og vores krav, der driver forandringerne.
Så når du ser en eller anden form for godstransport, så overvej med dig selv, om godset transporteres optimalt. For optimerer vi vores godstransport, er det godt for både vores klimabelastning, økonomi, ressourceforbrug og belastningen af motorvejene. Optimerer vi, vil det medføre, at vores samfund vil se anderledes ud i fremtiden. Den største opgave ligger ved dem, der beslutter den enkelte transport af gods til supermarked eller til udlandet. Men mon ikke, vi alle kan være med til også at skubbe dem i den rigtige retning, når vi har viljen og sætter krav til dem der former vores verden? Det tror vi på.