Hvilke juridiske muligheder har en havn i forhold til at hindre et konkret begrænset frasalg af havneareal, som ønskes brugt til f.eks. udvikling af boliger. Der kan være hensyn til virksomheder på havnen, som støjer, og ellers?
Her falder vi tilbage på spørgsmålet om, hvorvidt frasalget er i havnens interesse. For selvstyrehavnene vil presset jo være af politisk karakter, idet kommunen (ud over en beslutning om afvikling af havneaktiviteterne gennem lokalplanlægning) ikke kan kræve en konkret afhændelse af havnen. Samme betragtningerne gør sig gældende i relation til aktieselskabshavne, om end kommunen som aktionær (hypotetisk set) kan kræve forslag om afhændelse behandlet på en ekstraordinær generalforsamling, men den risiko som måtte følge af selskabslovens ansvarsregler og at dispositionen kan være i strid med havnelovens formålsbestemmelse.
Dels er der hensynet til eksisterende virksomheder, hvor havnens lejere kan blive mødt af et helt nyt klagebillede, da beboer i højere grad vil klage over støjen, hvilket (ganske effektivt) kan hindre bestående virksomheders aktiviteter (og muligheden for udvidelsen heraf). Det kræver da også, at kommunen konkret har mulighed for at udlægge omdannelsesområder gennem lokalplanlægning førend der kan udlægges støjfølsom anvendelse (boliger) i områder der er støjbelastede – og at kommunen kan pege på, at støjen i lokalplanlægningen kan nedbringes til et acceptabelt niveau i løbet af en kortere årrække.
Samtidig vil der ikke være tale om en varetagelse af havnens interesser, hvis der afhændes arealer, som vil kunne hindre havnens mulighed for at udvikle sig. Det er således i strid med havneloven, hvis ejerkommunen (og havnen) afhænder arealer som hindrer havnens muligheder for udvikling og udvidelse på sigt.
Her har kystdirektoratet (tidligere ressortmyndighed) i en sag fra 2007 om Vejle kommunens strategiplan for vejle havn udtalt følgende:
”med de foreløbige vedtagelser Vejle Havns fremtid, sådan som den er skitseret ovenfor, synes der fortsat at være rimelige udviklings- og udvidelsesmuligheder, specielt da der fortsat synes at være mulighed for en udvidelse øst for indspulingsområdet. Ønskes PLOT-plan derimod på sigt gennemført i sin helhed, er det umiddelbart opfattelsen, at havnebestyrelsen og byrådet ikke tilgodeser havnens interesser, fordi den erhvervsaktive havn bliver ”låst inde” uden mulighed for arealmæssig udvidelse.”
Endelig kan der også være sådan kontraktuelle forhold mellem havnens lejere omkring f.eks. adgangsforhold eller lignende, som vil medføre at afhændelse og udlægning til boliger, vil stride mod havnens interesser (qua eventuelle økonomiske merudgifter forbundet med at sikre den infrastruktur, som lejerne har krav på).