EU wants to boost the green transition

Danish Ports

March 17, 2023 - Reading time 1 min
The Port of Esbjerg is Denmark's largest port of shipment for offshore wind turbine elements and is involved in offshore wind projects throughout Europe. At the Port of Esbjerg and among Danish ports in general, there has long been a demand for faster case processing for the construction of wind turbines. Photo: Port Esbjerg

Dette er en citathistorie. Den oprindelige historie kan læses hos Danmarks Radio her.

Europa-Kommissionens foreslår i et nyt klimaudspil, at der skal være langt, langt hurtigere sagsbehandlingstider på ansøgninger om opførelse af vindmøller. Herunder foreslår Kommissionen indførelsen af såkaldte “tavse godkendelser” – det vil sige, at når myndighederne er for langsomme til at besvare ansøgninger om havvindmølleparker, så vil det fremover antages, at der kan sættes møller op, indtil nogen siger noget andet. Der skal ikke længere stå en mur af bureaukrati mellem det europæiske kontinent og en bæredygtig fremtid.

Udviklingen sker i erkendelse af, at klimahandling ikke længere blot er noget, der skal sikre vores – ja, klima – men også vores sikkerhed. For med en stadigt større afhængighed af kinesiske råstoffer i europæisk produktion, har det i lyset af stridighederne mellem USA og Kina aldrig været vigtigere at hjemtage større dele af værdikæden for Europa. Ræsonnementet fra Ursula von Der Leyen går på, at EU skal lære af sin naivitet over for Rusland, hvis brutale invasion af Ukraine har åbenbaret, at vi i EU alt for længe har gjort os afhængig af autokratiske krafters råstoffer i frihandlens navn.

Footer

Subscribe to our newsletter

Follow the most important news in the Danish port industry.

Check your inbox or spam folder to confirm your registration.

LinkedIn Twitter

2022 Danish Ports.
CVR: 14582428

  • Dansk