Esbjerg Havn får lån til udvidelser på 856 millioner kroner fra Den Europæiske Investeringsbank
Esbjerg Havn får i de kommende år travlt med blandt at udskibe havvind, idet der er planlagt installation af 13,5 gigawatt fra havnen inden 2030. Samtidig har havnen er særlig rolle i forhold til NATO. Derfor ønsker de at udbygge og udvide samtidig med, at sejlrenden uddybes. Den Europæiske Investeringsbank (EIB) har netop godkendt finansiering på knap en milliard kroner. Det er flere årtier siden, at en dansk havn sidst fik støtte.
Med nogle travle år i horisonten, ønsker Esbjerg Havn at udvide og udbygge. Derfor har havnen ansøgt Den Europæiske Investeringsbank, EIB, om et lån til byggerierne. Det har EIB netop godkendt, så Esbjerg Havn dermed kan kaste sig over projekterne.
“Vi er en af verdens største havne for havvindmøller, og vi får mere og mere travlt. Derfor trænger vi til at udvikle havnen for at imødekomme de kommende års travlhed,” siger Dennis Jul Pedersen, havnedirektør for Esbjerg Havn.
Havnen er i gang med udbygninger og har forstærke kajkanter og ligeledes gjort klar til den næste
generation af installationsskibe, og uddybning af sejlrenden påbegyndes til oktober. Herudover investerer Esbjerg Havn også i udvidelsen af RoRo terminaler, som er en del af det transeuropæiske transportnet TENT.
Med de tiltag, vil havnen også kunne leve op til de krav, som Nato stiller til Nato-havne ved at etablere de nødvendige modtagelsesfaciliteter for allierede skibe og styrker.
”Vi er glade for, at vi har fået Den Europæiske Investeringsbank og dens attraktive långivning ombord for at støtte vores strategiske planer. På lang sigt vil dette her også bidrage til at styrke handelen mellem Europa og USA,” siger Søren Gade, formand for Esbjerg Havn.
Fremtidssikring
EIB har bevilget et lån på 856 millioner kroner og er glade for, at lånet er med til at styrke Europas position på markedet for vedvarende energi, fordi Esbjerg i kraft af sin beliggenhed på Danmarks vestkyst er Europas største havn for udskibning af havvindmøller. Der opføres blandt andet en havneudvidelse på 57 ha som knudepunkt for den voksende havvindindustri. Og samtidig er havnen strategiske beliggenhed vigtig både for Natos operationer og for udviklingen af det transeuropæiske transportnet (TEN-T).
“Denne investering i Esbjerg Havn er et afgørende tiltag, som kan styrke Danmarks og Europas
energisikkerhed og bæredygtighed og samtidig øge vores fælles forsvarskompetencer,” siger EIB’s
næstformand Ioannis Tsakiris.
“Ved at forbedre havnens infrastruktur baner vi vejen for større sammenhæng logistisk, samtidig med at vi støtter udviklingen af vedvarende energikilder gennem Bankens REPowerEU-initiativ og sørger for nye militære anvendelsesmuligheder,” siger Ioannis Tsakiris.
Uddybningen af sejlrenden forventes at begynde allerede i oktober, idet der ikke er modtaget klager over godkendelsen.
”Vores udbygning vil herudover også være med til at bidrage til skiftet fra vejtransport i retning af mere
bæredygtig nærskibsfart og jernbanetransport. Det vil styrke Esbjerg Havns rolle i det regionale logistiknet og underbygge bredere klimatiltag,” siger formand Søren Gade.
Fakta
Den Europæiske Investeringsbank, som ejes af medlemsstaterne, varetager Den Europæiske Unions
langfristede långivning. Den finansierer investeringer, der bidrager til EU’s politiske mål. EIB’s projekter
forbedrer konkurrenceevnen, er en drivkraft bag innovation, fremmer bæredygtig udvikling, styrker social og territorial samhørighed, bidrager til freden og sikkerheden og støtter en retfærdig og hurtig omstilling til klimaneutralitet. Gruppens AAA-rating betyder, at den kan låne på gunstige vilkår på de globale markeder til gavn for sine kunder i og uden for Den Europæiske Union.