Direktørens hjørne
Finanslovsudspil 2016 – betydning for havnene Direktør Gitte Lillelund Bech, Danske Havne Kilde: Folketinget Regeringen har netop fremlagt sit finanslovsudspil for 2016. Det har været ventet med spænding, også fra Danske Havne. Af udspillet fremgår, at regeringen spænder livremmen gevaldigt ind, når det drejer sig om udviklingsbistand, uddannelse og infrastruktur. Til gengæld skal der investeres i blandt andet bedre vilkår for fødevaresektoren og flere job i yderområderne uden for de større byer. Danske Havne skal hermed opfordre til, at disse initiativer også kommer havnene til gode. For hvad der er godt for havnenes kunder, er godt for havnene. Bedre vilkår for og investeringer i fødevaresektoren har betydning for erhvervshavne med korn, gødning og foderstoffer over kaj. Vækster landbruget, vokser aktiviteterne i mange havne. Fødevaresektoren dækker også over fiskeriet, og med de rette rammevilkår og forudsigelighed for fiskeriet kan danske fiskerihavne i endnu højere grad bidrage til vækst og job i yderområderne. Det er tankevækkende, at mange af fiskerihavnene har problemer med at skaffe den rette arbejdskraft. Det samme gør sig gældende i den maritime industri, hvor der er vækstmuligheder, men ikke nødvendigvis hænder nok. Danske Havne bemærker også, at der i finanslovsudspillet afsættes midler til vækst i yderområderne. Her skal opfordringen være: invester i Det Blå Danmark, så kommer der netop vækst og beskæftigelse i yderområderne. Det betyder ikke, at der ikke også sker vækst blandt erhvervshavnene i de større byer, men hvis valget står mellem vækst i et yderområde uden en havn og et med en havn, kan vi kun anbefale området med havnen. For havne er erhvervscentre, der kan og vil. En ting er finanslovsudspillet, noget andet er, hvad der sker generelt for havnene. Som det fremgår af dette nyhedsbrevs interview, ønsker transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt at gøre op med uhensigtsmæssigheder i blandt andet havneloven. Det hilser Danske Havne velkomment og vil samtidig benytte lejligheden til at slå et slag for ”meld en sær regel”, der er introduceret af Trafik- og Byggestyrelsen. Her har alle mulighed for at melde sære regler inden for havneområdet. Deadline er den 1. november 2015, og herfra skal det blot lyde: ”sæt i gang.” Lad os vise, at der kan ryddes ud i sære regler og uhensigtsmæssige rammevilkår, så det giver endnu bedre muligheder for at udvikle og konsolidere de danske erhvervshavne. Gitte Lillelund Bech Læs flere nyheder fra Danske Havne her.