Debat
Havneaktører: Flyt godstransporten ud på havet og gør den både billigere og grønnere
Der er både klokkeklare klima- og trængselsgevinster at hente, når gods sejles i stedet for at blive kørt. Hvis det skal lykkedes, handler det om at udfordre vanetænkningen, skriver Danske Havne, Danske Rederier, Danske Maritime & Danske Shipping- og Havnevirksomheder.
Indlægget er skrevet af: Tine Kirk, direktør i Danske Havne, Jacob K. Clasen, vice-adm. direktør i Danske Rederier, Jenny Braat, adm. direktør i Danske Maritime & Jesper Sebbelin, chefkonsulent i Danske Shipping- & Havnevirksomheder
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Du har måske hørt det før. Gods, der transporteres via havet, er blandt de mest klimavenlige transportformer. Og med 70 procent af Danmarks samlede areal dækket af vand, har vores lille land et stort potentiale for at gøre endnu mere brug af vores historiske styrkeposition på havet.
Det kommer nok næppe som en overraskelse, at vores fire organisationer kan blive enige om, at havet er en oplagt vej at kigge, når der skal transporteres gods.
Men det giver faktisk ret god mening at sejle store dele af det gods, der i dag fylder motorvejene til gene for både klimaet og trafikken – også selvom godset kun skal sejles over kortere distancer. Flere rederier har allerede i dag stor succes med nærskibsfart og forventer yderligere fremgang i de kommende år.
Fordelene er til at tage og føle på. Transportformen er nemlig oftest mere bæredygtig end nutidens lastbiler – og den bliver kun grønnere i fremtiden, når ambitionerne om klimaneutrale, grønne brændstoffer til skibe realiseres.
I de seneste år har Vordingborg Havn deltaget i Interreg-projektet INCONE60, der har skabt et værktøj, der kan kortlægge udgifter og CO2-aftryk for forskellige handelsruter.
Data fra projektet viser, at 1500 tons bulk kan transporteres fra Vordingborg til Kolobrzeg i Polen ad søvejen for blot en sjettedel af både prisen og CO2-udslippet i sammenligning med lastbiler. Der er altså ikke kun klimamæssige gevinster ved at vælge søvejen.
På samme måde har Cowi for Aarhus Havn beregnet forskellen i CO2-udledning for den årlige transport af 15.000 TEU fra Aarhus Havn til Bilbao i Spanien med henholdsvis skib og lastbil. Beregninger viser, at der er en forskel på cirka 10.000 ton CO₂ årligt mellem de to transportformer.
Et godt spørgsmål er derfor: hvorfor vælger flere virksomheder ikke søvejen? En undersøgelse udformet af det norske Shortsea Promotion Centre viser, at virksomheder, der bruger vejen som transportform, er tilfredse med vejtransporten, og derfor betragter en ændring som en operationel risiko.
Motivationen mangler
Der eksisterer med andre ord et motivationsgab mellem ønsket om at transportere varer mest klimaeffektivt og virksomhedernes motivation til at søge alternativer. Samtidig viser undersøgelsen, at beslutninger i bund og grund træffes ud fra vaner, sikkerhed og tilgængelig information.
Udfordringen med at flytte gods fra vej til sø handler derfor om at udfordre vanetænkningen, sikre tilgængelig information om skibstransporten som alternativ til vejtransporten og om at få virksomhederne til at prioritere brændstofeffektivitet på linje med hastighed.
For jo. I nogle tilfælde er lastbilen hurtigere, og for de fleste skibstransporter er der et element af landtransport både til og fra havnene. Skibe er til gengæld ofte både mere brændstofeffektive og en billigere transportform.
Det gør det til et prioriteringsspørgsmål for virksomhederne, der desværre i en lang række tilfælde vælger den løsning, de plejer at gå med. Det skal vi udfore.
Som grønt foregangsland er det nemlig vigtigt, at vi i Danmark udvider nærskibsfarten. Og med søtransport som den ofte mest energieffektive transportform, skal vi blive bedre til at tænke skibsfart ind. Også når vi fragter gods mellem intereuropæiske destinationer.
Det gør jo heller ikke noget, at en vaneændring er med til at løse et andet politisk problembarn nemlig trængsel på vejene, der med risiko for flere uheld er samfundsmæssigt dyrt. For nye og større veje er ikke nødvendigvis den bedste løsning på trængselsproblematikken.
Det er både dyrt og bøvlet. Men sådan behøver det måske ikke være – der er masser af plads på havets motorveje.
I Danske Havne, Danske Rederier, Danske Maritime og Danske Shipping- og Havnevirksomheder arbejder vi derfor målrettet for at fremme mere gods på sø til gavn for både vores klima og bedre plads på vejene.