De danske havne skal have mere ud af EU

Danish Ports

2. april 2018 - Reading time 2 min

Hvordan får de danske havne del i de støttemidler, som EU hvert år uddeler gennem TEN-T, CEF etc? Det skulle en delegation fra de danske havne blive klogere på.

eu

Til ESPO-arrangementet var der stor tilslutning fra de danske havne, som ville lære mere om EU og støtteordninger til havne.

Den europæiske brancheforening for havne, ESPO, arrangerede tirsdag den 20. marts en workshop, Not a TEN-T core port? What’s in it for you?, som havde til formål at klæde de europæiske havne bedre på i de kommende ansøgningsprocesser. Ud over miljøkonsulent i Danske Havne, Kasper Ullum, som skulle blive klogere på ansøgningsprocessen var de danske havne også repræsenteret med havnene; Helsingør, Næstved, Aabenraa, Randers, Vejle, ADP, Skagen, Hanstholm, Thorsminde, Horsens og Grenaa. Arrangementet var målrettet de europæiske havne, som ikke er karakteriseret som ’coreports’ i det europæiske TEN-T netværk. I Danmark omfatter det alle havne med undtagelse af Aarhus Havn og Copenhagen Malmö Port AB – Derfor er arrangementet af stor relevans for de danske havne. ”Det var en lærerig tur, der var mulighed for udvide sit netværk ud mod EU og de mindre havne i Europa.” siger Henrik Thykjær, havnedirektør i Aabenraa Havn, og fortsætter, ”Arrangementet gav os et godt indtryk af den bureaukratiske verden i EU, der uddeler støttemidlerne til de europæiske havne. Vi fik mulighed for at få indblik i, hvad der skal til for at modtage nogle af de støttemidler der uddeles.” ”Der er mange støttemidler, der er målrettet projekter i de helt store havne i EU. Der kan vi ikke helt være med.” afslutter Henrik Thykjær. En ny støtterunde af Connecting Europe Facilities, CEF II, skal udmøntes efter 2020. Inden udmøntningen kan sættes i gang skal rammerne forhandles på plads. Ny rapport beskriver behovet for infrastrukturinvesteringer i havne I forbindelse med den nye støtterunde har ESPO udgivet en rapport, som beskriver behovet for infrastrukturinvesteringer i de europæiske havne. Danske Havnes direktør, Bjørn B. Christiansen, har været én af drivkræfterne bag at iværksætte analysen. Den hollandske forsker fra bl.a. Rotterdam Havn, Peter de Langen, er én af forskerne, som står bag analysen, han kommer den 10. april til Danske Havnes Havneskonference 2018 for at fortælle om havnenes transformation. Læs hele rapporten here For mere information, kontak miljøkonsulent i Danske Havne, Kasper Ullum, på 4244 9161 eller på ku@danskehavne.dk See more news from Danish Ports here  

Footer

Subscribe to our newsletter

Follow the most important news in the Danish port industry.

Check your inbox or spam folder to confirm your registration.

LinkedIn Twitter

2022 Danish Ports.
CVR: 14582428

  • Dansk