Danske Havne skuffede over endnu en forsinkelse af havneloven
S-regeringen offentliggjorde i dag sit lovprogram for det nye folketingsår, hvilket er en officiel beskrivelse af, hvad vi kan forvente os af lovforslag det kommende år. Hos brancheorganisationen Danske Havne har man selvfølgelig nærlæst lovprogrammet med det samme, og her er skuffelse over, at en ellers planlagt revision af havneloven ikke er på regeringens program.
”Hvis jeg skal udtrykke det diplomatisk, så er det meget, meget, meget ærgerligt,” siger Tine Kirk Pedersen, der er direktør i Danske Havne, og fortsætter:
”Det er ærgerligt, fordi hele branchen nu i langt over to år har arbejdet på at få opdateret havneloven, så alle landets havne kan indrette sig efter fremtiden og fortsætte arbejdet for vækst, arbejdspladser og grøn omstilling. Det er mildest talt ikke en optimal situation, at havnene hele tiden ved, at Folketinget liiiiige straks vil ændre havneloven, men så udskydes det alligevel gang på gang. Først udskød VLAK-regeringen havneloven, og nu udskyder S-regeringen den.”
Arbejdet med revisionen af havneloven har været i gang siden foråret 2017, hvor daværende transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen nedsatte et ekspertudvalg, der skulle komme med anbefalinger til en ny havnelov. De kom så i maj 2018, hvor udvalget fremlagde første bud på fremtidens havnelov. Det videre arbejde blev dog skubbet flere gange, selvom hele branchen egentlig havde været involveret og var klar til at komme det sidste stykke.
Den nye havnelov er nu skubbet endnu en gang, og selvom det ærgrer Danske Havne, så vælger brancheorganisationen at indtage en efter eget ordvalg konstruktiv tilgang til sagen:
“Vi havde gerne set havneloven på lovprogrammet, fordi det som sagt ville have skabt de stabile rammevilkår, som branchen fortjener. Men nu er det sådan, det er, og så vil vi fra havnenes side fortsætte med at byde ind med vores vigtigste pointer og arbejde konstruktivt videre. Det vigtigste for os er blandt andet, at den nye havnelov sikrer lige konkurrencevilkår, og så ønsker Danske Havne en havnelov, der sigter mindst ti år frem i tiden, så den kan give mulighed for nye samarbejdsformer mellem offentlige og private aktører,” afslutter Tine Kirk Pedersen.