Direktørens hjørne: Det ser vi frem til i 2020
Direktørens hjørne: Det ser vi frem til i 2020
Af Tine Kirk Pedersen, direktør, Danske Havne
Så har vi taget hul på et nyt år, og vi kan vist godt allerede nu love, at det bliver et meget spændende et af slagsen – både for de danske havne men også for hele Det Blå Danmark i det hele taget. Ambitionerne for den grønne omstilling skal konkretiseres, hvilket er et arbejde, vi er med i via regeringens klimapartnerskaber, og derudover fortsætter de mange projekter ude i havnene, som også har taget hele udfordringen til sig på forbilledlig og konstruktiv vis. Og så venter ikke mindst den store havnekonference i Aalborg i april!
Danske Havne med i to af regeringens klimapartnerskaber
Regeringen har som bekendt en målsætning om, at Danmark skal nedbringe sin udledning af drivhusgasser med 70 procent i 2030 i forhold til 1990. Den har derfor indkaldt dele af erhvervslivet til at indgå i en række nye klimapartnerskaber, hvor erhvervslivet skal bidrage med løsningsforslag til, hvordan målsætningen kan blive en realitet.
Danske Havne er blevet inviteret med i hele to af regeringens nye klimapartnerskaber, nemlig partnerskabet for Det Blå Danmark og partnerskabet for landtransport, og vi er derfor i fuld gang med at kortlægge, hvordan vi som samlet branche kan løfte vores del af opgaven. Det er en stor opgave, men havnene har allerede gang i flere projekter, der bidrager til emissions- og CO2-reduktion.
Jeg var med på Marienborg, da Mette Frederiksen mere officielt igangsatte arbejdet med klimapartnerskaberne, og siden har vi arbejdet videre i de forskellige grupper, så vi hurtigt kan blive konkrete omkring, hvordan vi kan bidrage til den samlede plan.
Havnekonference og generalforsamling 2020
Vi har nævnt det før i både nyhedsbrev og på hjemmesiden, men det kan ikke gentages nok, for det er Danske Havnes helt store projekt i år: Vi afholder havnekonference i Aalborg den 22.-23. april 2020, og vi håber, du har lyst til at være med.
Konferencens tema er ”Grøn omstilling kræver blåt islæt,” for der er i øjeblikket massivt fokus på arbejdet med reduktion af drivhusgasser. Du vil derfor på konferencen komme tættere på klimaperspektiverne for de danske havne i bred forstand med fokus på alt fra regeringens klimapartnerskaber, eksempler fra de danske havne på klimavenlige projekter og uddeling af Danske Havnes nye bæredygtighedspris.
Men du vil på konferencen selvfølgelig også få et indblik i det lokale arbejde i de danske havne med fokus på havnenes udvikling med byerne, de ligger i, og de teknologiske forandringers betydning.
Endelig vil der på konferencen være temasessioner, hvor du kan komme et spadestik dybere i forhold til de danske havnes muligheder og udfordringer vedrørende klima, teknologi, havnens udvikling i byen og perspektiver på bestyrelsesarbejdet i en dansk havn.
Så reservér allerede nu plads i din kalender til to spændende havnedage med fokus på klima, havnenes fremtid og politisk debat på Danske Havnes havnekonference den 22.-23. april i Aalborg.
Du kan se et foreløbigt program for konferencen og tilmelde dig her!
Andre ting på tapetet
Selvom første halvår af 2020 kommer til at handle meget om klimapartnerskaber og grøn omstilling og havnekonference, har vi stadig meget andet på programmet.
Vi følger blandt andet arbejdet for nye regler på lodsningsområdet tæt. Danmark er det eneste land i Europa udover Rumænien, som betragter lodsning som et frit marked, og det har mildest talt ikke haft nogen positiv effekt for særligt havnene, at vi har eksperimenteret med det i Danmark.
Vi har blandt andet noteret os, at priserne i perioden fra 2014 til 2017 er steget med 18 procent i gennemsnit og for enkelte havne op til 40 procent i samme periode. Vores forslag er derfor, at 2020 bliver et overgangsår, hvor vi fastlægger de fremtidige rammer og holder priserne i ro.
Og derudover bliver 2020 også endnu et år, hvor vi kommer til at tale om landstrøm til særligt krydstogtskibe. Presset kommer til at stige på branchen for at levere landstrømsløsninger, men havnene kan ikke klare etableringen af landstrøm alene, fordi teknologien er bekostelig, og fordi det endnu ikke er alle krydstogtskibe, der er klar til det. Derfor vil vi blandt andet bruge 2020 på at kigge mere mod Norge og Tyskland, hvor det offentlige på forskellige måder har bidraget til etableringen er landstrømsanlæg og derfor er foran os i Danmark.
Tilbage er bare at ønske jer alle et godt nytår!