Direktørens hjørne
Det er blevet februar, og vi er for alvor i gang med forberedelserne frem imod vores havnekonference, der løber af stablen den 22.-23. april i Aalborg. Det bliver med grøn omstilling i havnene som konferencens centrale emne, for det er ganske enkelt det, der fylder suverænt mest i hele branchen netop nu.
Den grønne omstilling ruller derudaf i øjeblikket, og vi er meget tilfredse med den udvikling, vi oplever. Rundt omkring i landets havne ser vi nye projekter med alt fra solceller, elbiler og ikke mindst nye vindmøller, der både leverer grøn strøm til havnene, men som også de lokale byers indbyggere får gavn af. Derfor er det helt oplagt, at vores havnekonference tager udgangspunkt i den grønne omstilling.
Vi får besøg af transportministeren og en række andre relevante politikere, og vi ser frem til at få debatteret havnene og deres stigende betydning. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, kan du gøre det – og læse mere om arrangementet – på www.danskehavne.dk/havnekonferencen-2020/.
Nyt fokus på det danske vindeventyr
Danmark er blandt verdens absolut førende lande på vindenergi, og de danske havne spiller en nøglerolle i vindeventyret. Op imod halvdelen af vores medlemshavne opererer faktisk på den ene eller anden måde med vindenergi, og det vil vi fra Danske Havnes side sætte fokus på de kommende måneder.
Vi er godt i gang med at indsamle gode fortællinger om, hvordan havnene på forskellig vis spiller en rolle i arbejdet med vindenergi, men hvis du sidder inde med en god historie, så send mig en mail om det på tkp@danskehavne.dk – så følger vi op.
Eksporten i Det Blå Danmark er steget en smule
I sidste uge offentliggjorde Søfartsstyrelsen deres årlige analyse af tilstanden i Det Blå Danmark. Generelt viser analysen, at Det Blå Danmark ligger på et stabilt niveau, og at der ikke er sket store ændringer i forhold til årene før.
Det er fint, at vi går en smule frem, men det virkeligt interessante er måske mest det faktum, at hver enkelt beskæftigede i Det Blå Danmark i gennemsnit skaber mere end dobbelt så meget bruttoværditilvækst for dansk økonomi som en gennemsnitligt dansk beskæftiget.
Det understreger dybest set, at vi er en god forretning for Danmark, og at vi derfor alle har en fælles interesse i, at Det Blå Danmark vokser sig endnu større i fremtiden – blandt andet ved at få flyttet mere gods fra vejene til søen – og det arbejder vi videre med. Hele analysen kan læses her på Søfartsstyrelsens hjemmeside: https://www.soefartsstyrelsen.dk/Documents/Publikationer/DetBlaaDanmark2019.pdf
Trængslen stiger i Danmark
Hvis der ikke investeres yderligere i den danske infrastruktur, vil trængslen på vejene i Danmark stige med 78 procent frem mod 2035. Det vil dels gøre det sværere at skaffe arbejdskraft i flere dele af landet, og det vil derudover sætte de allerede pressede trafikknudepunkter yderligere under pres. Det var konklusionen i en ny analyse, som Moe Tetraplan har lavet for brancheorganisationen Dansk Infrastruktur, og som blev offentliggjort i januar.
Den stigende trængsel på vejene understreger behovet for, at der arbejdes mere målrettet mod at få flyttet en del af landtransporten ud på vandet. Når vi ser ind i fremtiden, bør vi være mange forskellige interessenter – også uden for branchen – der har en naturlig interesse i at få flyttet mere transport fra vej til vand.
De danske motorveje bliver mere og mere fyldt op, mens der er rig plads på de blå motorveje, altså søvejen. De blå motorveje er mere miljøvenlige end motorvejene af asfalt, og jo mere vi får flyttet fra vej til vand, desto mere letter vi presset på vejene. Det er bedre både i forhold til miljø og trængsel, og det vil vi fortsætte med at gøre alle relevante medspillere opmærksomme på, for vi har en fælles interesse i at få flyttet mere gods ud på vandet.
Hvis du har gode eksempler på cases, der flytter gods fra vej til sø, deler vi dem meget gerne.