Det Blå Danmark er grønt: Halvdelen af rederiernes nye skibe kan sejle på grønne brændstoffer.

Danske Havne

15. november 2022 · Læsetid 1 min
ESVAGT-skib i færd med at servicere en havvindmølle. Foto: Danske Rederier.

Dette er en citathistorie. Den oprindelige historie kan læses hos Danske Rederier her.

I den danske shippingbranche er den grønne omstilling mere end bare sigtelinjer, hensigtserklæringer og gode intentioner. Den er ved at blive ført ud i livet med fuld kraft fremad.

For 25 ud af de 51 skibe, rederierne samlet har bestilt i 2022, kan nemlig sejle på grønne brændstoffer. Det forhold glæder Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed hos brancheorganisationen Danske Rederier. Mængden af grønne skiber flugter perfekt med organisationens mål for 2030, hvor mindst fem procent af danskopererede skibe skal kunne sejle på grønne brændstoffer.

Andelen af skibe i flåden, der kan sejle på bæredygtig brændsel, er ikke det eneste punkt i den grønne omstilling, hvor de danske rederier er deres klimaansvar bevidst og iklæder sig den grønne førertrøje. For offshore-rederiet ESVAGT, der holder til i Esbjerg, har tilmed bestilt verdens første grønne offshore-service skib, der kan betjene havvindmøller – som der desuden er talrige af uden for netop Esbjergs kyst. På den måde er branchen ikke kun en del af løsningen i forhold til omstillingen af søtransporten, men også i forhold til den energiinfrastruktur, der skal give os alle en grønnere hverdag.

Footer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.

Tjek din indbakke eller spam mappe for at bekræfte din tilmelding.

LinkedIn Twitter

© 2022 Danske Havne.
CVR: 14582428

  • English