Der skal laves meget før du kan få dine varer

Det kræver systematik, overblik, materiel og især dedikerede mennesker, når et containerskib skal tømmes. Det giver TV2-dokumentar fra Kalundborg Havn et godt indblik i
De færreste af os tænker over det, når vi snupper et morgenmadsprodukt i supermarkedet, henter noget tilbehør til vores smartphone, får træ til carporten eller henter medicin på apoteket.
Men tingene kommer jo et sted fra. Er de ikke lige fremstillet henne om hjørnet, eller bare her i landet, så kommer de ofte sejlende med skib. Tre ud af fire varer fragtes til Danmark med skib, losses og køres så videre til lagre eller grossister med tog eller lastbil.
Så langt, så godt. Det er en større logistikproces at tilrettelægge varernes vej over havene og videre ud til forbrugerne.
Enhver, der har haft fornøjelsen af at besøge et større varelager, ved, hvad det kræver af robotter og bemandede trucks, systemer og orden i de lange og tårnhøje rækker med havregryn, toiletpapir, juicekartoner og dåser og glas i alle størrelser at få de rette ordrer til de rigtige lastbiler, så de kan ende i de forretninger, der har bestilt dem. Hvorefter du kan finde dem på hylderne.
Men før, varerne kan komme til lageret, sejles de til en havn og det skib, de er ankommet med, skal losses.
En ny kort dokumentar fra TV2 Øst viser på fremragende vis, hvor meget der skal forberedes, gøres og løses, når 400 containere skal løftes af et containerskib i Kalundborg Havn. Dispatcher Jannick og hans lille, blandede hold af tilkaldte deltids- og tilkalde-medarbejdere løser opgaven om natten, og filmen viser i flotte billede og med gode forklarínger hvor mange ting, der skal gå op, for at opgaven kan løses.
Herligt er det at se, at der trods både uforudset ventetid og perioder med hektisk travlhed og ikke mindst store krav til præcision hos især kranføreren, så bliver der tid til at Jannick griller burgere til holdet.
Uden mad og drikke…
DH
Indslaget kan ses her.
Artiklen kan læses her.