Deltagerrekord ved Havnekonference
Flere end 220 deltog i Danske Havnes Havnekonference 2024 i Centralværkstedet i Aarhus 15.-16. april
Der var væg-til-væg oplæg fra en række toptunede, professionelle oplægsholdere både mandag og tirsdag, og mandag aften middag med underholdning og en velassorteret bar.
Jazzorkestret De Fire Maver sørgede med stille, blød jazz for stemningen under middagen og en veloplagt Rasmus Walter med sin guitar for et underholdende indslag. Tak til Aarhus Havn for den gode musik og underholdning.
Der var en række oplæg med en stjerneparade af oplægsholdere, der er eksperter på hver deres felt.
Vi fik alt fra oplæg af lektor ved Forsvarsakademiet Peter Viggo Jakobsen om den sikkerhedspolitiske situation i vores pt urolige verden, der bl.a. truer containertrafikken, til ny viden fra digital ekspert Astrid Haug om shitstorms og hvor let det reelt er at etablere digital modstand mod f.eks. havneudvidelser. Derudover bl.a. indsigtsfulde oplæg om energi-mulighederne for Danmark, forholdene mellem havn og by og politiske debatter om havnenes rolle i fremtiden, Havnepartnerskabet og de mange barrierer for store infrastrukturprojekter.
Løjerne blev kyndigt ledet begge dage af konferencens moderator, journalist Thomas Larsen, der foruden at have en række væsentlige bøger om dansk politik og erhvervsliv på samvittigheden også er kongehus-ekspert.
Vi spurgte nogle af deltagerne, hvad de, udover muligvis lakridspiber og Aalborg-chokolade, tog med hjem fra konferencen.
Mona Møller, sekretariatschef i Danske Shipping og Havnevirksomheder
Pointer fra årsmødet
“Vores erhvervshavne er vigtig infrastruktur, og det sker for tit, at kommunerne er stopklodser for havnenes udvikling. Derfor var det dejligt at høre først transportministeren og derefter tre folketingsmedlemmer, som alle understreger behovet for at se på vores erhvervshavne i et nationalt perspektiv.”
Største udfordring
“For danske shipping og havnevirksomheder er den største udfordring lejekontrakterne med havnene – altså at sikre fremtidsperspektivet for de virksomheder, som opererer på vores havne.”
Største ønske
“Det der står højest på danske shipping og havnevirksomheders ønskeliste, er at man snarest muligt går i gang med at få udpeget havne, der har national interesse, så kommunerne ikke længere alene kan agere over de arealer, som har stor betydning for det danske samfund.”
Erik Swiatek, bestyrelsesmedlem Køge Havn
Pointer fra årsmødet
“Der er tydeligvis en problemstilling omkring dialogen mellem havne, kommuner og borgere i forhold til havneudvidelser. På konferencen gik det også op for mig, at vores folketingspolitikerne i højere grad skal forstå, at havne er så vigtig en infrastruktur, at de ikke bare kan være til politisk debat i lokalsamfundene.”
Største udfordring
“Køge Havns største udfordring er, at havnen bliver vigtigere og vigtigere som udskibningshavn til Baltikum og derfor savner jeg lidt mere hjælp fra Staten til uddybning af havneindløb og lignende, så vi bedre kan løse opgaven.”
Største ønske
“Mere rygrad hos vores folketingspolitikere til at træffe beslutninger, så havneudvidelser ikke bliver en kastebold mellem borgere, kommunalbestyrelser og havnene.”
Jimmi Jørgensen, direktør Korsør Havn
Pointer fra årsmødet
“Det har været en god konference med mange skarpe emner, som sikkerhed, energi og havnenes rolle i den grønne omstilling. En vigtig pointe fra konferencen er, at det ikke er alle havne som skal være med på dagsorden med P2X og udskibning af vindmøller. Der er fortsat også brug havne, som beskæftiger sig med helt traditionel havnedrift – og så selvfølgelig udvikler sig i en grøn retning.”
Største udfordring
“Korsør Havns største udfordring er mangel på plads og dermed muligheden for at vokse, så vi kan indfri det potentiale, der er i området.”
Største ønske
“At lokalpolitikere får lidt mindre magt over havnene, så havnene får et større råderum til at løse deres opgaver.”