Danske Havne tilfredse med nyt transportfokus i finansloven
Det vækker glæde hos brancheorganisationen Danske Havne, at et flertal i Folketinget netop er blevet enige om en finanslov med flere forskellige initiativer, der forbedrer infrastrukturen i yderområderne – og dermed adgangen til landets mange erhvervshavne. ”En af de danske havnes vigtigste roller er, at det er os, der stiller søvejen til rådighed. Men man skal jo også kunne komme hurtigt og smidigt ud til havnene, og derfor er vi glade for at se de nye infrastrukturprojekter, der på sigt vil lette trafikken til nogle af havnene,” udtaler Tine Kirk Pedersen, der er direktør i Danske Havne. Særligt glæde over udvidelse af vejen til Skagen Med finansloven er det blandt andet besluttet at sætte VVM-undersøgelser i gang og udarbejde beslutningsgrundlag for en 2+1-forbindelse og dermed en mulig fremtidig udvidelse af hovedvejen mellem Skagen og Aalbæk. ”Der har været arbejdet på udvidelsen mod Skagen i årevis, og vi er glade for, at projektet nu ser ud til at rykke. Det er noget, der kommer til at betyde noget,” understreger Tine Kirk Pedersen. Willy B. Hansen, der er havnedirektør ved Skagen Havn, er også tilfreds med, at der nu er afsat midler til en udvidelse af vejen mod Skagen: ”Det vil helt sikkert kunne mærkes oppe hos os på havnen. For havnen er det vigtigt, at det logistisk bliver lettere og hurtigere at komme hertil – både for ansatte på havnen, der pendler, men også for al den gods, der skal frem og tilbage, og som skaber vækst heroppe. Vi har kæmpet for det længe, og i disse dage er vi meget glade for, at vi nu tager næste skridt.” Ud over planerne om en udvidelse af vejen til Skagen er der også andre relevante projekter på finansloven. Det handler blandt andet om en opgradering af motorvej E55 ved Nykøbing Falster og en udbygning af rute 15 mellem Herning og Ringkøbing. Savner fokus på blå motorveje Hvis Danske Havne skal finde en ting frem fra den netop indgåede finanslov, som brancheorganisationen til gengæld ikke er specielt henrykte over, så er det et manglende fokus på udnyttelsen af potentialet i De Blå Motorveje, så trængslen på vejnettet kan reduceres: ”Finanslovsudspillet har denne gang fokus på vejnettet. Det giver god mening, men hvis vi for alvor skal trængslen til livs, så skal alle transportformer bringes i spil. Derfor glæder det os, at der skal arbejdes med en langsigtet plan for Danmarks infrastruktur, hvor vi naturligvis vil have fokus på havnene og det store uudnyttede potentiale i søvejen,” afslutter Tine Kirk Pedersen fra Danske Havne. Kontakt Danske Havnes direktør Tine Kirk Pedersen på 20 20 86 15 for eventuelt yderligere kommentarer.