Mobility Watch: Cyberspøgelse også i havnene
Danske havnede oplevede hvad man kan kalde “uregelmæssig” cyberaktivitet fra russisk side efter invasionen af Ukraine 24. februar i år. Det fortæller Danske Havnes direktør, Tine Kirk, til netmediet MobilityWatch. Center for Cybersikkerhed opfordrede generelt til at man udviste ekstra agtpågivenhed og gav sine sikkerhedssystemer et “brush up”. Det fik flere til at stramme op på procedurer, herunder brancheorganisationen Danske Havne selv.
”Der var nogle danske havne, som var sat på som destination for russiske skibe. Men der var det jo ikke givet, at vi ville modtage dem, for der vidste vi ikke, hvordan regelsættet ville blive. I den sammenhæng oplevede vi lidt uregelmæssig it-aktivitet på nogle havne,” siger Tine Kirk til MobilityWatch.
”Men der har mig bekendt ikke være noget siden.”
Tine Kirk fortæller, at hun ikke kan komme yderligere ind på, hvilke havne, der var tale om, og hvad der præcis skete.
Direktøren forklarer, at cybersikkerhed på havneområdet med Ruslands invasion i Ukraine har fået et ”meget stort fokus”.
”Det havde det også inden invasionen, men det er i hvert fald ikke blevet mindre, lad os sige det sådan,” siger Tine Kirk.
”Jeg har f.eks. haft talt med Center for Cybersikkerhed i den her periode, og det har jeg ikke gjort før.”
Det er ret få danske havne, der før krigen fik besøg af russiske skibe. Der anløb før februar ca. 250 skibe om året, heraf lagde knap 200 til ved det russiskejede Frederiksværk Stålværfts egen havn.
Efter invasionen var der noget uklarhed om reglerne for modtagelse af russiske skibe, men det kom ved vedtagelsen af EU-sanktionerne, som Danske Havne støtter.
(Red.)